Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі
спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. –
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. - Київ, 2016.
Дисертація є цілісним науковим дослідженням процесу становлення і
розвитку початкової школи Закарпаття періоду другої половини ХІХ – початку
ХХІ ст. як наслідково-залежних змін в її організації, управлінні, структурі,
змісті освіти, детермінованих державно-територіальним підпорядкуванням
регіону, а отже, соціально-економічними, суспільно-політичними умовами,
системними освітніми трансформаціями за п’ятьма виокремленими етапами:
1848–1919 рр.; 1919–1938 рр.; 1939–1944 рр.; 1944–1991 рр.; 1991–2011 рр.
Відповідно з’ясовано вплив на розвиток закарпатської початкової школи
освітнього законодавства європейських країн (Австро-Угорщини,
Чехословаччини, Угорщини), до складу яких періодично територіально
входило Закарпаття та визначено сутність поняття «системна освітня
трансформація». Розкрито особливості організації і змісту діяльності
початкової школи Закарпатського краю, досліджено й систематизовано
провідні тенденції її розвитку. Розроблено авторську історико-системну модель
формування початкової школи, виявлено та актуалізовано конструктивний
ретродосвід, персоніфіковані ідеї розвитку початкової освіти Закарпаття.
Dissertation for gaining the scientific degree of the Doctor of Pedagogical
Sciences, the specialty 13.00.01 – General Pedagogics and History of Pedagogics.-
National Pedagogical University named by M. P. Drahomanov. - Kyiv, 2016.
Dissertation is a holistic scientific research of the process of the formation and
development of the primary school of Transcarpathia of the second half of the XIX –
beginning of the XXI century. Reasonably the process of the formation and
development of the primary school of the Transcarpathia of the second half of the XIX
– beginning of the XXI century as consequent and dependent changes in the
organization, management, structure and content of the primary school, is determinated
by the state-territorial subordination of the region and the corresponding educational
transformation singled out in five phases: 1848-1919; 1919-1938; 1939-1944; 1944-
1991; 1991-2011 years. Among the criteria of the designed periodization there are the
chronology of the state-territorial subordination of the region, the interdependence of
social, economic and political development, educational transformations, in particular,
the forming of the network, typology, subordination of the primary school and etc.
Here is determined the essence of the concept “the system educational transformation”
as a subordinate and adaptive changes of the educational processes in the Transcarpthia
region, which depend on a state-territorial belonging, the socio-economic, sociopolitical,
organizational and pedagogical prerequisities, which depend on the
legislative, educational and language policy of the state-Dominant, which depend on
the upholding of the national peculiarities in the multicultural region. Here is revealed the influence on the development of the Transcarpthian
primary school European educational legislation (such countries as Austria-Hungary,
Czechoslovakia, Hungary), periodically to which the Transcarpthia territorially
entered. In this study are disclosed the peculiarities of organization and content of a function of the primary school of the Transcarpthian edge, besides here are
investigated and systematized the leading tendencies of the development of the
primary school (the general, specific, repeatedly with a division on organizationalmanagerial,
educational-content, professionally oriented).
In this dissertation is developed the author's historical and systemic model of
the development of the primary school of the Transcarpathia of the second half of the
XIX – beginning of the XXI century (the chronological stage, territorial
subordination, prerequisities of the formation of the educational processess (the
socio-economic, socio-political, organizational and pedagogical), educational
transformations (education policy, normative and legislative base, conceptual
approaches to the development of the primary education, organization and
management of the primary school, the content of the primary education, the
preparation of the teacher, personified ideas, the technologies of realization of the
primary training and other)). Here is discovered and actualized the constructive retro experience (the
development of the regulatory support of the primary schools was agreed with
documentary base of the leading European countries; the increase of the network of the
educational institutions which provide the primary general education, their variety by the
types and forms of ownership; increased access for private persons, local communities,
religious organizations to the establishment of the primary schools with the compulsory
condition of a compliance of the educational standarts; the singing out of the primary
school as the independent degree with obtaining the corresponding document about
finishing of this school; the review of the terms of training in the primary school; the
implementation of the democratic principles of management of education by the local
authorities; the ensuring the opportunity to obtain the primary education on native
language by the national minorities and the opportunities in the schools with training on
state language (within the region of residence) to study the culture of their people, their
native language; the improvement of the system of the prepearation of the teachers for the
primary schools with the national languages training; the strengthening of the local lore
component in the curriculum and programs of the primary schools; the special attention to
national, civic, patriotic, moral and religious education as the means of the preservation of
national identity and at the same time the assistance of the integration of the Ukrainian
primary school into the world educational space, etc.); personified ideas of the
development of the Transcarpathian primary school (the obligatoriness of the primary
school, the harmonious development of the child, the health preservation, the rationale of
the professional and moral requirements to the personality of the teacher, the idea of
training by the native language, the modeling of the textbook for the primary school, the
introduction of the ideas of European Pedagogy (the labor school, the social education
and other.).
Диссертация на соискание ученой степени доктора педагогических наук по
специальности 13.00.01 – общая педагогика и история педагогики. –
Национальный педагогический университет имени М.П. Драгоманова, Киев, 2016.
Диссертация является целостным научным исследованием процесса
становления и развития начальной школы Закарпатья периода второй
половины XIX - начала XXI в. как последовательно-зависимых изменений в ее
организации, структуре, управлении, содержании обучения,
детерминированных государственно-территориальной зависимостью региона,
социально-экономическими, общественно-политическими условиями,
системными образовательными трансформациями в соответствии с пятью
выделенными этапами: 1848-1919 гг.; 1919-1938 гг.; 1939-1944 гг.; 1944-1991
гг.; 1991-2011 гг. Соответственно, определено влияние на развитие закарпатской начальной школы законодательства в сфере образования
европейских стран (Австро-Венгрии, Чехословакии, Венгрии), в состав
которых периодически территориально входило Закарпатье. Раскрыта
сущность понятия «системная образовательная трансформация». Выявлены
особенности организации и содержания деятельности начальной школы
Закарпатского края, исследованы и систематизированы основные тенденции ее
развития. Разработана авторская историко-системная модель формирования
начальной школы. Актуализирован конструктивный педагогический опыт,
персонифицированные идеи развития начального образования на Закарпатье.