У статті розглядається проблема формування професійно-трудової компетентності в учнів з вадами
психофізичного розвитку. На основі аналізу літературних джерел здійснено генез поглядів різних наукових (психологічних)
шкіл щодо сутності та механізмів формування загальних і спеціальних здібностей. З’ясовано місце здібностей в структурі
особистості, визначені зв’язки з такими її складовими як психічні властивості, схильності, спрямованість, індивідуальний стиль діяльності. Окреслені умови формування здібностей в онтогенезі в різних соціальних спільнотах: сім’ї, дошкільному
закладі, школі. Проілюстровано механізм перетворення здібностей у професійно важливу якість на прикладі трудової
діяльності та в навчально-виховному процесі школи. Розроблені критерії, показники, рівні сформованості здібностей на
основі запропонованої діагностичної методики. Підкреслено роль першої й другої сигнальної системи в процесі професійного
визначення людини, врахування її вроджених та набутих властивостей в процесі планування індивідуального життєвого і
професійного маршруту.
В статье рассматривается проблема формирования профессионально-трудовой компетентности у учеников с
нарушениями психофизического развития. На основе изучения литературных источников осуществлен анализ взглядов
разных психологических школ относительно сущности и механизмов формирования общих и специальных способностей в
данной категории детей. Определено место способностей в структуре личности, констатировано наличие связи
способностей с психическими свойствами, склонностями, направленностью личности, индивидуальным стилем
деятельности. Сформулированы условия формирования способностей в онтогенезе в разных социальных сообществах:
семье, дошкольном учебном заведении, школе. Проиллюстрирован механизм превращения способностей в
профессионально важные качества на примере трудовой деятельности и в учебно-воспитательном процессе школы в
процессе овладения новыми знаниями, умениями. Разработаны критерии, показатели и уровни сформированности
способностей на основе предложенной автором диагностической методики. Подчеркнута роль первой и второй сигнальной
системы в процессе профессионального определения человека, учета его урожденных и приобретенных свойств в процессе
планирования индивидуального жизненного и профессионального маршрута.
The problem of formation of professional competence of the students work with impaired mental and physical
development. On the basis of the literature carried out analysis of the views of different schools of psychology about the nature and
mechanisms of formation of general and special abilities in this category of children. The place in the structure of the individual
abilities, stated a link with mental ability properties, inclination, orientation of the person, the individual style of activity. The conditions
of formation of abilities in ontogeny in different social communities: family, pre-school, school. It illustrates the mechanism of
transformation capabilities in professional qualities as an example of work and in the educational process of the school in the
process of learning new knowledge, skills. Were developed the criteria, indicators and levels of formation of abilities offered by the
author on the basis of diagnostic techniques. Been set for the constituent elements of abilities as well as their influence on the formation of competence. The role of the first and second signal system in the process of determining the professional person, taking
into account its native-born and acquired properties in the planning of the individual life and professional route. Presented the results
of arming teachers of special schools and methods of control of identity formation graduates able to fulfill themselves in the labor
market.