У статті досліджується проблема навчання історії школярів із розумовою відсталістю на території України у першій
половині 70-х років ХХ століття як важливий чинник соціалізації учнів допоміжної школи. Здійснено аналіз навчальної
програми цього періоду з історії для допоміжної школи, виокремлено основні вимоги до знань розумово відсталих дітей та
опрацьовано методичні рекомендації, надані програмою вчителям історії. Проаналізовано підручник історії, який
використовувався у допоміжних закладах освіти у вищезазначений час. Досліджено зміст курсу історії СРСР для розумово
відсталих школярів першої половини 70-х років ХХ століття. Висвітлено найбільш розповсюджені методи, прийоми, засоби
формування історичних знань в учнів спеціальних навчальних закладів. Описано популярні форми навчання історії розумово
відсталих дітей. Вивчено погляди вчених-дефектологів цього періоду щодо підвищення якості засвоєння навчального
матеріалу розумово відсталими школярами на уроках історії. З’ясовано, що у першій половині 70-тих років минулого століття
на заняттях історії велика увага приділялася ідеологічному, патріотичному, правовому та морально-етичному вихованню, що
у комплексі позитивно впливало на соціалізацію розумово відсталих школярів. Встановлено, що у досліджуваний період курс
«Історія СРСР» вивчалася в допоміжних школах у 6-8 класах. Зазначено, що на вивчення цього навчального предмету в 6 класі було вдвічі збільшено кількість навчальних годин.
В статье исследуется проблема обучения истории школьников с умственной отсталостью на территории Украины в
первой половине 70-х годов ХХ века как важного фактора социализации учащихся вспомогательной школы. Осуществлен
анализ учебной программы по истории для вспомогательной школы этого периода, выделены основные требования к
знаниям умственно отсталых детей, обработаны методические рекомендации предоставленные программой учителям
истории. Проанализирован учебник истории, который использовался во вспомогательных учебных заведениях в
вышеупомянутый период. Исследовано содержание курса истории СССР для умственно отсталых школьников первой
половины 70-х годов ХХ века. Освещены наиболее распространенные методы, приемы, средства формирования
исторических знаний у учащихся специальных учебных заведений. Описаны популярные формы обучения истории
умственно отсталых детей. Изучены предложения ученых-дефектологов этого периода по повышению качества усвоения
учебного материала умственно отсталыми школьниками на уроках истории. Выяснено, что в первой половине 70-х годов
прошлого века на занятиях истории большое внимание уделялось идеологическому, патриотическому, правовому и
морально-нравственному воспитанию, что в комплексе положительно влияло на социализацию умственно отсталых
школьников. Установлено, что в исследуемый период курс «История СССР» изучался во вспомогательных школах в 6-8
классах. Отмечено, что на изучение этого учебного предмета в 6 классе было вдвое увеличено количество учебных часов.
In the article the problem History teaching children with mental retardation in Ukraine in the first half of the 70s of the
twentieth century as an important factor of socialization of special school pupils. The analysis of the curriculum of this period of
history to special school, singled out the basic requirements for knowledge of mentally retarded children and worked out guidelines
provided to teachers program history. Analyzed the history textbook that was used in the auxiliary educational institutions in the
aforementioned time. The content of the course of history of the USSR for mentally retarded children first half of the 70s of the
twentieth century. Analyzed the most common methods, techniques, means forming historical knowledge pupils of special schools.
Described popular forms of history teaching mentally retarded children. Studied the views of scientists defectologists this period to
improve the quality of learning mentally retarded childrens in history lessons. It was found that in the first half 70 of the last century in
history class paid much attention to ideological, patriotic, legal, moral and ethical education that together positively affect the
socialization of mentally retarded students. Found that in the period under course "History of the USSR" was studied in a special
school in grades 6-8. It is noted that the study of the course in Grade 6 were twice increased the number of training hours.