У статті розкривається і аналізується внесок наукової школи видатного педагога І.С. Моргуліса (1928-2011) у
розвиток вітчизняної науки тифлопедагогіки. Відзначається, що учений і його послідовники розробили найважливіші
принципи організації корекційно-виховного процесу із сліпими і слабозорими дітьми. У своїх дослідженнях він спирався на
досягнення вітчизняної педагогічної і психологічної науки свого часу, зокрема, роботи Л.С. Виготського, А.Р. Лурії, М.І.
Земцової, О.Г. Литвака, О.І. Зотова та інших. Діалектичний підхід ученого до дослідження корекційного процесу сприяв
розкриттю нових підходів до здійснення пізнавальної діяльності сліпих і слабозорих школярів, організації їх трудового виховання, формування мовленнєвої діяльності та ін. Запропонована схема педагогічного керівництва навчально-
пізнавальною діяльністю сліпих дітей й сьогодні має принципове значення, оскільки вона реалізується в конкретних умовах
залежності від змісту певного навчального матеріалу, етапу його вивчення, рівня підготовленості сліпих дітей до засвоєння
нової інформації і міри сформованості у них компенсаторних процесів. І.С. Моргуліс та його послідовники переконливо
показали, що навчально-пізнавальна діяльність сліпих дітей як спосіб відношення до зовнішнього світу є найбільш значущою
сферою психіки, на основі чого ним зроблений важливий висновок стосовно того, що нормалізація психіки сліпих дітей
залежить від рівня розвитку навчально-пізнавальної діяльності, а також від спеціально організованих педагогічних умов.
В статье раскрывается и анализируется научный вклад научной школы выдающегося украинского педагога И.С.
Моргулиса (1928-2011) в развитие отечественной науки тифлопедагогики. Отмечается, что ученый разработал важнейшие
принципы организации коррекционно-воспитательного процеса со слепыми и слабовидящими детьми. В своих
исследованиях он опирался на достижения отечественной педагогической и психологической науки того времени, в
частности, работы Л.С. Выготского, А.Р. Лурии, М.И. Земцовой, А.Г. Литвака, А.И. Зотова и других. Диалектический подход
ученого к исследованию коррекционного процесса способствовал раскрытию новых подходов к осуществлению
познавательной деятельности слепых и слабовидящих школьников, организации их трудового воспитания, формированию
речевой деятельности и др. Предложенная ученым и его учениками схема педагогического руководства учебно-
познавательной деятельностью слепых детей и сегодня имеет принципиальное значение, поскольку она реализуется в
конкретных условиях зависимости от содержания определенного учебного материала, этапа его изучения, уровня
подготовленности слепых детей к усвоению новой информации и степени сформированности у них компенсаторных
процессов. И.С. Моргуліс и его последователи убедительно показали, что учебно-познавательная деятельность слепых
детей как способ отношения к внешнему миру является наиболее значимой сферой психики, на основе чего сделан важный
вывод о зависимости норрмализации психики слепых от уровня развития учебно-познавательной деятельности, а также от
специально организованных педагогических условий.
The article is devoted to analysis of scientific contribution of of scientific shcool of prominent Ukrainian pedagogue
I.S. Morgulis (1928-2011) into development of domestic science of tyflopedagogics. It is marked that a scientist worked out major
principles of organization of correction-educator process with blind and cecutient children. In the researches he leaned against
achievements of domestic pedagogical and psychological science of that time, in particular, works of L.S. Vygotskiy, A. Luria, М.
Zemtsova, А. Litvak, А. Zotov et al. The dialectical approach to research of correction process assisted him for opening of the new
methods of realization of cognitive activity of blind and cecutient childrens, organization of their labour education, to forming of verbal
activity and other. Offered by a scientist and his scientific shcool principles of pedagogical guidance by educational-cognitive activity
of blind children and today has a fundamental value, as they will be realized in terms of dependence on maintenance of certain
educational material, stage of it’s study, level of readyness of blind children to mastering of new information and degree of formed for
them scray processes. I.S. Morgulis and his school showed convincingly, that educational-cognitive activity of blind children as a
method of attitude toward the world is the most meaningful sphere of psyche, on the basis of what an important conclusion is done
that normalization of psyche of blind children depends on the level of development of educational-cognitive activity, and also on the
specially organized pedagogical conditions.