Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук
за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. –
Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. – Київ,
2016.
У дисертаційному дослідженні структуровано загальний масив
української періодичної педагогічної преси 1985-2013 рр. (за сферою
розповсюдження, засновництвом, адресністю читацького загалу) з
акцентуванням на світових зразках підготовки вчителя. Розроблено
періодизацію висвітлення зарубіжного досвіду підготовки вчителів в
українській педагогічній пресі означеного хронологічного періоду в єдності
трьох етапів: 1985-1991 рр.; 1991-2000 рр.; 2000-2013 рр. Відповідно до
кожного з них обґрунтовано особливості й тенденції розкриття зарубіжних
практик підготовки вчителя (кількісно-сутнісні, тематично спрямовані)
українськими друкованими періодичними педагогічними виданнями та
електронними ЗМІ. З'ясовано роль педагогічної преси України (відповідно до
її процесуально-організаційного та жанрово-змістового розвитку) в
поширенні інноваційного зарубіжного досвіду педагогічної освіти у
контексті світової освітньої інтеграції. До наукового обігу введено поняття
«гібридна навчальна література». За матеріалами дослідження розроблено і впроваджено авторський
спеціалізований навчальний курс «Зарубіжна педагогічна інноватика і
галузеві засоби масової інформації». У підтримку поширення спецкурсу у
вищій педагогічній школі України на відеохостингу YouTube започатковано
інформаційний канал кафедри педагогіки і психології вищої школи
Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
https://www.youtube.com/channel/UCT9Lqbhxi5fLxHqjtc5o6oA.
Thesis for the degree of candidate of pedagogical sciences, specialty
13.00.01 – General pedagogy and History of pedagogy. - National Pedagogical
Dragomanov University. - Kyiv, 2016.
This thesis contains a structured array of Ukrainian periodical pedagogical
press dated 1985 – 2013 (by distribution sphere, constituency, readers targeting)
with emphasis on world standards in teacher training. Author developed a
periodization of foreign experience in teacher training coverage in Ukrainian
pedagogical press dated 1985 – 2013 in the unity of three stages: 1985 – 1991 –
focus and transformation of tendency-biased analysis schemes of world practices in teacher education; 1991 – 2000 – direction towards constructive perception of
teacher training experience in global educational space; 2000 – 2013 – active
divulgation, in-depth comparative analysis and promoting variative foreign models
and technologies of pedagogical education. According to the selected historical
stages, author highlighted peculiarities and trends in divulgation of foreign
practices in teacher training by Ukrainian printed periodical educational and
electronic media (websites, portals, online courses). 1985 – 1991 – quantitative
and essential: fixed list of state pedagogical periodicals while increasing columns
on generalization of world pedagogical theory and practice, content-focused:
isolating and mostly opposing the content of teacher training in socialist, advanced
capitalist countries and developing countries. 1991 – 2000 – quantitative and
essential: increase in periodical educational titles of publications by expanding
constituents base; decentralization, regionalization of periodic pedagogical press
while maintaining the "Foreign Experience" column; thematically-focused:
continuity of pedagogical education, alternative to traditional methods of
vocational and pedagogical training of teacher innovative foreign technologies -
"reflective teaching", "simulation", "laboratory of teacher problems", mass
distribution of certain foreign author's pedagogical methods etc... 2000 – 2013 –
quantitative and essential: emergence of international pedagogical journals,
founded by national pedagogical universities, expansion of the network of
electronic informative publications, destabilization of runs of pedagogical
periodicals, practice of special (thematic) issues with generalization of foreign
educational innovations; thematically-focused: materials of projects of the
National Qualifications Framework, the Law of Ukraine "On Higher Education" and others, taking into account foreign models of training teaching staff (world
experience of university autonomy, academic freedom, research university, unity
of educational and scientific process, ratio of the content and duration of training
teachers in educational qualification levels of Bachelor and Master and so on).The
role of pedagogical press of Ukraine (according to the organizational and
procedural and genre and semantic development) in the dissemination of
innovative foreign experience in teacher training in the context of the global
educational integration was studied.
Based on research materials, author's specialized training course "Foreign
Pedagogical Innovation and Trade Media" was developed and implemented. In
promotion of the special teaching course in higher pedagogical school of Ukraine,
and informative channel of the Department of Pedagogy and Psychology of Higher
School of the National Pedagogical Dragomanov University was launched on
YouTube video hosting
https://www.youtube.com/channel/UCT9Lqbhxi5fLxHqjtc5o6oA.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических
наук по специальности 13.00.01 – общая педагогика и история педагогики. -
Национальный педагогический университет имени М.П.Драгоманова. – Киев,
2016.
В диссертационном исследовании структурирован общий массив
украинской педагогической периодики 1985-2013 гг. (в зависимости от
сферы распространения, учреждения, адресности читательской аудитории) с
акцентированием на мировой практике подготовки учителя. Разработана
периодизация освещения зарубежного опыта подготовки учителя в
украинской педагогической периодической печати обозначенного
хронологического периода в единстве трех этапов: 1985-1991 гг.; 1991-2000
гг.; 2000-2013 гг. Относительно каждого из них выделены количественно-
сущностные, тематически ориентированные особенности и тенденции
публикации материалов с анализом зарубежных практик подготовки учителя
печатными периодическими педагогическими изданиями и электронными
СМИ. Выяснена роль педагогической прессы Украины (с учетом ее
процессуально-организационного и жанрово-содержательного развития) в
распространении зарубежного опыта педагогического образования в
условиях интернационализации и мировой интеграции. В научный оборот
введено понятие «гибридная учебная литература».
На основе исследованных материалов разработан и внедрен в практику
высшей педагогической школы специализированный учебный курс
«Зарубежная педагогическая инноватика и отраслевые средства массовой
информации». В поддержку спецкурса на видеохостинге YouTube открыт информационный канал кафедры педагогики и психологии высшей школы
Национального педагогического университета имени М. П. Драгоманова
https://www.youtube.com/channel/UCT9Lqbhxi5fLxHqjtc5o6oA.