У статті розглянуті основні складові процесу формування етнохудожньої
підготовленості майбутніх учителів музики України та Китаю. Розгляд цього феномену
актуалізується в сучасних умовах поширення міжнаціональної культурно-освітньої взаємодії.
Процес формування будь-якої якості особистості спирається на розробку авторської
методики, тому етапи відповідної методики стали безпосереднім предметом розгляду у
запропонованій статті. Автором виокремлені педагогічні умови ефективного формування
етнохудожньої підготовленості майбутніх учителів музики України і Китаю.
В статье рассматриваются основные составляющие процесса этнохудожественной
подготовки будущих учителей музыки Украины и Китая. Обращение у этому феномену
актуализуется в современных условиях расширения межнационального культурного и
образовательного взаимодействия. Процесс формирования любого качества личности
опирается на разработку определенной методики, поэтому составляющие авторской методики стали предметом предложенной статьи. В ее содержании определены
педагогические условия и соответствующая этапность процесса формирования
этнохудожественной подготовлености будущих учителей музыки Украины и Китая.
The article presents the theoretical and methodological research of the problems of ethno and art
training of music teacher on the basis of the current trends of modernization at the professional
training of the future teachers in the process of education in the Ukraine and China universities are
defined.
Appeal to this phenomenon became actual in contemporary conditions when international
cultural and educational cooperation is expanded. The process of formation of any phenomenon is
backed on the development of its theoretical model, so some of the components of such a model become
the direct subject of the proposed article. For the success of experimental work the following scientific
approaches, which are structural and notional components of the theoretical model of the formation of
cognitive interest, have been identified. For our study principal notional scientific approaches are the
following: of artistic and value orientation; culturalogical; historical and pedagogical; musicological
and of expansive research. Fundamental principles we consider to be: historical and pedagogical
order of priorities; emotionally appropriate certainty; pedagogical orientation on nation; musical
ritual community and national identity.
There were presented formative pedagogical conditions that penetrated all the stages of the
experimental work, among them: constant intercourse in musical culture; stimulation of emotional
activity to the perception of music folk songs; interest in studying of folklore by familiarizing with
different songs; obligatory familiarity with the material in the learning process.