Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за
спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Національний
педагогічний університет імені М.П.Драгоманова.
У дисертації презентовано логіку розробки психологічних технологій
підготовки майбутнього психолога та специфіку їх впровадження у навчально-
виховний процес вищого навчального закладу. Теоретично обґрунтовано змістову
сутність психологічних технологій підготовки майбутнього психолога на засадах
ціннісно-особистісного підходу, розроблено концептуальну модель і визначено
етапи їх впровадження. Емпірично досліджено динаміку розвитку складових
інтеграла професійної цінності майбутнього спеціаліста, виявлено механізми й
закономірності його становлення. Обґрунтовано критерії, показники, рівні розвитку
аксіосфер ціннісної самосвідомості, домінантних цінностей та інтеграла професійної
цінності майбутнього фахівця. Встановлено особливості об’єктивації особистісних,
професійних, соціальних якостей, їх трансформацію у відповідні цінності й
актуалізацію модусів професійної самореалізації майбутнього психолога. Доведено
необхідність розширення спектру професійних спеціалізацій підготовки майбутніх
психологів з метою розвитку в них інтеграла професійної цінності у відповідності до
специфіки професійної діяльності та підвищення рівня ефективності надання
психологічної допомоги тим, хто її потребує. Впроваджено психологічні технології
підготовки майбутнього психолога й підтверджено результативність їх
використання в системі навчально-виховного процесу вищого навчального закладу.
The thesis for obtaining of the Doctor’s degree in psychological science, specialty
19.00.07 - Educational and Developmental Psychology. - National Dragomanov
Pedagogical University, Kyiv, 2016.
The thesis presentation logic technology development of psychological preparing of
the future psychologist and specific of their implementation in the educational process of
higher education. Defined social and psychological determinants of preparing,
professional axiological essence integral values, the basic laws of formation axiosphere
identity and values integral to the whole and the specific choice of the future
psychologist’s specialization in the acquirement of professional competencies.
Grounded author's definition of psychological preparation of future psychologist
technologies, like a landmark integrative models of his professional development, which
are based on logical, interconnected, dynamic system psychological effects aimed at
updating the personal, professional and social values and professional values integral
structuring process of objectification axioconsciousness. The components of the integral
value of future professional psychologist determined axiosphere, which determines the
value of integrative dominant consciousness and axioidentity of future specialist.
The methodological basis of psychological technologies become value-personal
approach that significantly focus future psychologist on personal and professional values,
outlined the significance of the Other as a subject of future professional activity. Under the provisions of the theoretical approach developed conceptual model of psychological
preparation of future psychologist’s technologies singled stages and psychological mechanisms.
Management algorithm implementation psychotechnologies was to enhance understanding,
knowledge and effectiveness of future psychologists respect of values, qualities and values
actualized modes of its self-oneself, self-recognition in the personal, professional and social
value axiosphere identity. The result of synergy and integration axiosphere led to construction
of identity axioms on which, in the structure axiogonsciousness of future specialist crystallized
dominant values of each axiosphere: «I am a psychologist», which defined the importance of
self in the profession; «I consultant», «I am the coach», «I am a social psychologist», which
outlined the importance of professional functionality and its effectiveness; «I-Other, Other-I»
that marked the value as a subject for another professional interaction. The establishment of
values in the consciousness of future psychologists formed the dominant values marked the
appearance in it stable personal education - vocational integral values.
The empiric research revealed some positive trends in axiosphere value and integrity of
their identity constructs a small part of the future psychologists. But in more than half of the
respondents stated abstract, generalized self-understanding and self-acceptance, un formed need
of self-recognition himself as a psychologist, low awareness of the importance of personal
choice of specialization according to their professional abilities, vague orientation to accept and
recognize the value of a partner of interpersonal interaction and so on. Implementation of psychotechnologies revealed a strengthening of dominant values of
personal, professional, social axiosphere, development and axioidentity, forming integral value
of future professional psychologists. Phased implementation psychotechnologies subject to the
logic of the formation of value self-identity allowed to strengthen the integration of axiosphere,
improve the meaningfulness of personal values as defining intentions of their integral activate
self-interesting and self-respect of the future psychologist, to enhance awareness of his values
profession, intensify it needs to understand and accept the Other as the subject of professional
interaction. Implementation of psychological preparation of future psychologist’s technologies
practice in the educational process of the university confirmed the efficiency and effectiveness
of their use to promote the integral value of future professional specialist.
Диссертация на соискание научной степени доктора психологических наук по
специальности 19.00.07 – педагогическая и возрастная психология. – Национальный
педагогический университет имени М.П.Драгоманова.
В диссертации представлена логика разработки психологических технологий
подготовки будущего психолога и специфика их внедрения в учебно-
воспитательный процесс высшего учебного заведения. Теоретически обосновано
содержательную сущность ценностно-личностного подхода и построения алгоритма реализации технологий подготовки будущего психолога с учетом его научных
положений. Разработана концептуальная модель психотехнологий и определены
этапы их внедрения в процесс подготовки будущего специалиста. Эмпирически
исследована динамика развития компонентов интеграла профессиональной
ценности, выявлены механизмы и закономерности его становления у будущего
психолога. Обоснованы критерии, показатели, уровни развития аксиосфер
ценностного самосознания, доминантных ценностей и интеграла профессиональной
ценности будущего специалиста. Установлены особенности объективации его
личностных, профессиональных, социальных качеств, их трансформация в
соответствующие ценности и актуализация модусов профессиональной
самореализации будущего психолога. Доказана необходимость конкретизации
профессиональных специализаций подготовки будущих психологов с целью
развития у них интеграла профессиональной ценности в соответствии со
спецификой функциональных обязанностей практической деятельности и
повышения уровня эффективности предоставляемой психологической помощи
населению. Внедрены психологические технологии подготовки будущего психолога
и подтверждена результативность их использования в системе учебно-
воспитательного процесса высшего учебного заведения.