DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11702
Title: Науково-педагогічна та громадська діяльність А. Г. Погрібного (1960 - 2007 рр.)
Authors: Марченко, Наталія Вікторівна
Keywords: науково-педагогічна діяльність
громадська діяльність
психолого-педагогічний портрет
гуманізація та гуманітаризація освіти
національне виховання
тенденції
закономірності
scientific and pedagogical activity
social activities
psychological and pedagogical portrait
humanization and humanitarization of education
national upbringing
trends
patterns
научно-педагогическая деятельность
общественная деятельность
психолого-педагогический портрет
гуманизация и гуманитаризация образования
национальное воспитание
тенденции
закономерности
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Марченко, Наталія Вікторівна. Науково-педагогічна та громадська діяльність А. Г. Погрібного (1960 - 2007 рр.) : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Н. В. Марченко ; наук. кер. В. К. Майборода ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 20 с.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2016. У дисертації вперше комплексно досліджено науково-педагогічну та громадську діяльність А.Г. Погрібного, виявлено та систематизовано його погляди щодо напрямів реформування освіти в Україні. На основі дослідження біографічних, соціально-педагогічних та історичних факторів впливу на становлення особистості педагога розроблено наукову періодизацію діяльності вченого. Виокремлено та охарактеризовано чотири періоди науково-педагогічної та громадської діяльності А.Г. Погрібного: 1-й період – пошуково-пропедевтичний (1960-1970 рр.); 2-й період – науково-педагогічного становлення (1970-1992 рр.); 3-й період – управлінсько-педагогічний (1992-1994 рр.); 4-й період – педагогічно-просвітницький (1994-2007 рр.). Виявлено принципи, тенденції та закономірності названої діяльності. Описано психолого-педагогічний портрет А.Г. Погрібного за допомогою характеристики світогляду, особистих якостей, напрямів та сфер педагогічної діяльності, педагогічної майстерності, взаємодії з колегами та вихованцями. Здійснено актуалізацію ідей та досвіду науково-педагогічної та громадської діяльності А.Г. Погрібного в сучасних умовах: демократизація, гуманізація та гуманітаризація освіти; утвердження поліваріативності її навчально-методичного забезпечення; використання особистісно-орієнтованого підходу; запровадження національного виховання по всій освітній вертикалі; входження українських закордонних навчальних закладів до національної системи освіти, їх підтримка з боку держави.
Thesis for the degree of candidate of pedagogical sciences, specialty 13.00.01 – General Pedagogy and History of Pedagogy. – National Pedagogical Dragomanov University. – Kyiv, 2016. A theoretical generalization and new solution of an important and urgent task, which is found in the scientific substantiation and systematization of pedagogical views, principles, trends and patterns of scientific, educational and social activities of A.G. Pogribnyi, describing his psychological and pedagogical portrait and determining the place of professor’s heritage in teaching science and practice, is presented. By uniting and intersecting different approaches to the concepts of «scientific» and «pedagogical activity», selecting in it not only meaningful components, but also psychological, social and functional contexts the specification of the essence and meaning of «scientific and pedagogical activity» is implemented. Reasoned periods in scientific and pedagogical activity of A.G. Pogribnyi are revealed: searching and propaedeutic (1960-1970) – the period of gaining first teaching experience, developing professional skills, selecting the direction of creative research; scientific and educational establishment (1970-1992) – the period of his establishment as a scholar and teacher, early social activity and cooperation with Ukrainian diaspora in USA, the manifestation of solutions to the problems of Ukrainian education; administrative and pedagogical (1992-1994) – the period of active reformatory activities in the area of education as the first Deputy Minister of Education of Ukraine; pedagogical and educational (1994-2007) – the period of achieving the top of pedagogical skills, spreading the pedagogical heritage of G.G. Vashchenko, establishing Ukrainian Pedagogical Society of G. Vaschenko, conducting education and educational dialogue with Ukrainians during the radio program broadcasts «If we learned the way we should». The simulated basic principles of scientific and pedagogical activity of professor are presented: Ukrain centrism (national identity, enduring national consciousness, unconditional patriotism), stability of views, high demands on himself, innovation focus, heartbreaking performance, continuous creativity in activities, maximum objectivity in the assessment of facts, events and phenomena and educational activities. The trends and patterns of scientific, pedagogical and social activities of A.G. Pogribnyi are highlighted: the subordination of state, social and educational activities to implementation of ideas of Ukrainian patriotism, fight for the preservation of historical memory, continuous professional self-improvement, the maximum orientation to the implementation of own scientific and pedagogical outlook (support for creative youth, development of innovative educational software), the implementation of person-centered approach, educational and enlightening direction of civic activities (for all four periods); scientific and pedagogical activity outside Ukraine, theoretical and practical implementation of the developed tasks for Ukrainian education reformation, development and promotion of principles of democratization, humanization and humanitarization of education in Ukraine (for the second through fourth periods); educational and enlightening cooperation with Ukrainian diaspora (for the third and fourth periods). The designed psycho-pedagogical portrait of A.G. Pogribnyi is disclosed. On the basis of numerous periodicals, archival sources and interviews the dominant traits of his character are revealed: emotional (emotionality, energy, vitality, sensitivity, gentleness, simplicity); volitional (obstinacy, strength, independence, resoluteness, confidence, courage, perseverance, punctuality, initiativeness, purposefulness, self-improvement, responsibility); moral (honesty, friendliness, kindness, respectability, sincerity, reliability, selflessness, modesty, openness, delicacy, conscientiousness, diligence, reverence) and intellectual (activity, curiosity, creativity, ingenuity, productivity, innovativeness). A.G. Pogribnyi was a reference master of scientific and pedagogical affairs. His humanistic orientation, professional competence, innovation, encyclopedic, pedagogic abilities and technique were exemplary. The actualization of ideas and experience of scientific, pedagogical and civic activities of A.G. Pogribnyi in modern terms is characterized: democratization, humanization and humanitarization of education; establishment of polivariativity of its educational and methodical securement; use of person-oriented approach; implementation of a national upbringing throughout the educational vertical; entry of foreign Ukrainian educational institutions into the national education system, the introduction of state support.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.01 – общая педагогика и история педагогики. – Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова. – Киев, 2016. В диссертации впервые комплексно исследована научно-педагогическая и общественная деятельность А.Г. Погрибного, выявлены и систематизированы его взгляды относительно направлений реформирования образования в Украине. На основании исследования биографических, социально-педагогических и исторических факторов влияния на становление личности педагога разработана научная периодизация деятельности ученого. Выделены и охарактеризованы четыре периода научно-педагогической и общественной деятельности А.Г. Погрибного: 1-й период – поисково-пропедевтический (1960-1970 гг.); 2-й период – научно-педагогического становления (1970-1992 гг.); 3-й период – управленческо-педагогический (1992-1994 гг.); 4-й период – педагогически-просветительский (1994-2007 гг.). Выявлены принципы, тенденции и закономерности названной деятельности. Описан психолого-педагогический портрет А.Г. Погрибного с помощью характеристик мировоззрения, личных качеств, направлений и сфер педагогической деятельности, педагогического мастерства, взаимодействия с коллегами и воспитанниками. Осуществлено актуализацию идей и опыта научно-педагогической и общественной деятельности А.Г. Погрибного в современных условиях: демократизация, гуманизация и гуманитаризация образования; утверждения поливариативности ее учебно-методического обеспечения; использование личностно-ориентированного подхода; внедрение национального воспитания по всей образовательной вертикали; вхождение украинских зарубежных учебных заведений в национальную систему образования, их поддержка со стороны государства.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11702
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marchenko.pdf536.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.