Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі
спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Національний
педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2016.
У дисертації розкрито особливості становлення і розвитку професійної підготовки
майбутніх кваліфікованих робітників на базі повної загальної середньої освіти для
легкої промисловості у технічних училищах України (1954–1984 рр.); розроблено
періодизацію історії розвитку професійної підготовки майбутніх кваліфікованих
робітників на базі повної загальної середньої освіти у ТУ в досліджуваний період;
обґрунтовано положення щодо відбору і структурування змісту професійної підготовки
майбутніх кваліфікованих робітників на базі повної загальної середньої освіти;
проаналізовано форми і методи їх професійної підготовки; обґрунтовано
можливості використання ідей передового педагогічного досвіду професійної
підготовки майбутніх кваліфікованих робітників в умовах модернізації системи ПТО
України на початку XXI століття. Розроблено та впроваджено в практику діяльності
курсів підвищення кваліфікації керівників ПТНЗ програму спецкурсу «Підготовка
кваліфікованих робітників на базі повної загальної середньої освіти у технічних
училищах України» та відповідні методичні рекомендації.
The dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Science, speciality 13.00.04 –
theory and methods of professional education. – National pedagogical University named
after M.P. Dragomanov. – Kyiv, 2016.
In the dissertation features of formation and development of vocational training of future
skilled workers on the base of full general secondary education for light industry in technical
schools of Ukraine (1954–1984) are disclosed.
A periodization of history of development of vocational training of future skilled workers
on the base of full general secondary education in technical schools of Ukraine (1954–1984),
consisting of two periods and six stages, was developed; features of each of them were analyzed.
Thus, the first period chronologically covers 1954–1963 and consists of two stages: the
first – 1954–1958; the second – 1959–1963. Temporary borders of the second period – 1966–
1984; it consists of four stages: the third stage – 1966–1970; the fourth – 1971–1975; the fifth –
1976–1980; the sixth – 1981–1984.
The positions regarding selection and structuring of a content of vocational training of
future skilled workers on the base of full general secondary education for light industry in
technical schools of Ukraine (1954–1984) were defined and proved. So, selection and
structuring of the content of vocational training of future skilled workers in technical schools of
Ukraine were determined by the content of vocational education, which, in turn, is displayed by
the public requirements, displayed in qualification characteristics of specialties (made according
to Uniform Wage-rates and Skills Handbook; displaying modern development of science,
technique and technology of a certain branch of production), and structural analysis of a content
of their vocational training; this process consisted of two main stages: 1) selection of the content and construction of curricula structure; 2) selection and structuring of the content of training
programs of the disciplines, included into curricula.
The analysis of the structure of vocational training of future skilled workers on the base of
full general secondary education in technical schools gave the chance to find out, that the
content of their vocational training consisted of four subject blocks: general-technical, generalvocational
and special, that are parts of theoretical training; on-the-job training and practical
training.
In curricula of technical schools general-technical subjects had in average from 2,7 % to
10,13 % of school hours; general-vocational training – from 7,4 % to 16,4 %; special disciplines
– from 5,5 % to 14,7 %. The content of on-the-job training of pupils of technical schools was
defined by the subject «On-the-job training»; it kept from 60,6 % to 79,2 % of the general
school hours, while in other vocational schools – maximum 67 % of school hours. Thus, in the
structure of vocational training in technical schools the greatest specific gravity was taken by onthe-
job training. The content of vocational training of future skilled workers on the base of full general
secondary education in technical schools was revealed in training programs, the main indicators
in structuring of its content were the public requirements and the structural analysis of a content
of vocational training of future skilled workers, that created conditions for unification of
training programs of general-technical and general-vocational disciplines. It was found out, that
selection and structuring of content of vocational training of future skilled workers on the base
of full general secondary education in technical schools (1954–1984) was realized on the
principles of integration and differentiation.
Forms and methods of vocational training of future skilled workers on the base of full
general secondary education for light industry in technical schools of Ukraine (1954–1984) were
analyzed.
The possibilities of ideas application of the progressive pedagogical practices of vocational
training of future skilled workers for light industry in technical schools (1954–1984) in the
conditions of transformation of the system vocational education of Ukraine are proved. So, ideas
of the progressive pedagogical practices of their vocational training can be applied in four
directions: 1) updating of normative legal base of vocational education; 2) support of proper
quality and competitiveness of graduates of vocational education; 3) creation of proper social
and economic conditions for a prestige of working professions; improvement of
vocational guidance of different categories of the population; 4) improvement of a control
and financial support of vocational education system. A special course «Vocational training of skilled workers on the base of full general
secondary education in technical schools of Ukraine» and the methodical recommendations
were developed and implemented in a practice of the function of advanced training courses of
an administrative board of vocational schools.
Диссертация на соискание учёной степени кандидата педагогических наук по
специальности 13.00.04 – теория и методика профессионального образования. –
Национальный педагогический университет имени М.П. Драгоманова. – Киев, 2016.
В диссертации раскрыты особенности становления и развития профессиональной
подготовки будущих квалифицированных рабочих на базе полного общего среднего
образования для лёгкой промышленности в технических училищах Украины (1954–
1984 гг.); разработано периодизацию истории развития профессиональной подготовки
будущих квалифицированных рабочих на базе полного общего среднего образования в
ТУ в исследуемый период; обоснованы положения относительно отбора и
структурирования содержания профессиональной подготовки будущих
квалифицированных рабочих на базе полного общего среднего образования;
проанализированы формы и методы их профессионального обучения; обоснованы
возможности использования идей передового педагогического опыта профессиональной
подготовки будущих квалифицированных рабочих в условиях модернизации системы
ПТО Украины в начале XXI столетия. Разработано и внедрено в практику деятельности
курсов повышения квалификации руководителей ПТУЗ программу спецкурса «Подготовка квалифицированных рабочих на базе полного общего среднего образования
в технических училищах Украины» и соответствующие методические рекомендации.