DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10177
Title: Політико-культурні чинники брендингу Львівської області
Authors: Колесницька, Наталія Мар’янівна
Keywords: бренд
брендинг
регіональний брендинг
ідентифікація
ментальність
політична культура
політична свідомість
політико-культурна спільність
політико-комунікативні технології
brand
branding
regional branding
identity
mentality
political culture
political consciousness
political and cultural community
political and communication technologies
региональный брендинг
идентификация
ментальность
политическая культура
политическое сознание
политико-культурная общность
политико-коммуникативные технологии
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Колесницька, Наталія Мар’янівна. Політико-культурні чинники брендингу Львівської області : автореферат дис. … канд. політ. наук : 23.00.03 / Н. М. Колесницька ; наук. кер. В. В. Гулай ; М-во освіти і науки України ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2015. - 22 с.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата політичних наук за спеціальністю 23.00.03 – політична культура та ідеологія. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2015. Дослідження розкриває поняття брендингу Львівської області, виходячи із політико-культурних особливостей її становлення і сучасного розвитку. Проаналізовано взаємозв’язок між ментальністю, ідентифікацією територіальною соціалізацією, політичною культурою, що позначається на можливостях та якості бренду регіону. Визначено роль бренду як комунікативної складової у процесі міжрегіональної взаємодії та управління самим регіоном. Здійснено теоретичний аналіз основних політико-культурних чинників і механізмів бренду. Сформульовано конкретні рекомендації щодо оптимізації наявного бренду Львівщини з урахуванням змін ідентифікації і самоідентифікації населення, загальнонаціональних особливостей розвитку та міжнародного позиціонування України, успішного досвіду налагодження комунікативних зв’язків на шляху позиціонування культурних, історичних, інтелектуальних, соціально-економічних переваг регіону.
A dissertation for a Candidate’s degree of political sciences in a specialty 23.00.03 − Polіtical Culture and Іdeology. − National Pedagogical Dragomanov University. − Kyiv, 2015. The thesis is devoted to research the concept of Lviv region’s branding on the basis of political and cultural particularities of this process. The paper analyzes the relationship between the mentality, political culture and identity; indicated significant impact territorial socialization. The role of brand is determined as a communication component in the process of inter-regional cooperation, and in the management by region. The theoretical analysis of the major political and cultural factors and mechanisms of brand is done. It is formulated specific recommendations for optimizing existing brand while respecting the communicative features political and cultural factors. It is emphasized that the different experiences of political practices, multi-vector migration process, different degrees of cultural assimilation, varying geopolitical, religious orientation between the regions of Ukraine form specific to each field of branding. The history of Lviv, including Anti-Soviet ideological propaganda, cultural activities, political opposition, church and religious underground reflected the inhabitants of the territory. The brand is positioned as the image of Lviv region historically ancient, culturally rich, traditionally self-governing land, whose inhabitants think themselves primarily citizens of Ukraine. A theoretical analysis of the basic communicative strategies and mechanisms for regional branding is performed. It comes to value bases of interaction of state bodies, local authorities and civil society as an effective mechanism to promote the interests of the territory, creating a favorable environment formation region brand. The thesis investigates the main trends of image's creating taking into account political and cultural factors. Strategies are proposed for optimizing the communicative space of branding, that based on the idea of using national history, culture, symbols. The basic manipulative techniques of modern mass media in creating the image of Lviv region in the consciousness of Ukrainian people which is not veracious are partially uncovered, that can be used for the purposeful influence on emotional and perceptual sphere feelings. Regional management and self-image policy that in a democratic transformations should consider Ukrainian as mental features of different regions, and those shifts in political consciousness, culture and behavior of citizens taking place in recent years are viewed. Specific recommendations for optimizing the communicative space and making emphasis on knowing true history are given.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата политических наук по специальности 23.00.03 – политическая культура и идеология. – Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова. – Киев, 2015. Исследование раскрывает понятие брендинга Львовской области, исходя из политико-культурных особенностей ее становления и современного развития. Проанализирована взаимосвязь между ментальностью, идентификацией территориальной социализацией, политической культурой, что сказывается на возможностях и качестве бренда региона. Определена роль бренда как коммуникативной составляющей в процессе межрегионального взаимодействия и управления самим регионом. Осуществлен теоретический анализ основных политико-культурных факторов и механизмов бренда. Сформулированы конкретные рекомендации по оптимизации имеющегося бренда Львовщины с учетом изменений идентификации и самоидентификации населения, общенациональных особенностей развития и международного позиционирования Украины, успешного опыта налаживания коммуникативных связей на пути позиционирования культурных, исторических, интеллектуальных, социально-экономических преимуществ региона.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10177
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kolesnycka.PDF248.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.