Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук
зі спеціальності : 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. –
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ,
2016.
У дисертації розглянута проблема самоорганізації підлітків у процесі
навчання гри на фортепіано, обгрунтована науково-теоретична сутність
даного феномена, яка представлена в єдності особистісної якості,
самостійності, та самоорганізаційних умінь піаністів; принципи
(синергетики, субъ’єктивації, індивідуалізації, рефлексійності,
результативності, ефективності, гармонічності) та доцільні педагогічні умови
ефективного формування самоорганізації підлітків.
Запропонована методика самоорганізації підлітків у процесі
фортепіанного навчання розроблена с урахуванням суб’єктного та
технологічного науково-теоретичних підходів та будується на основі
визначених структурних компонентів досліджуваного явища, серед яких
виокремлені потребово-мотиваційний, когнітивно-емоційний,
комунікативний та самостійно-результативний; розроблена система критеріїв
оцінки успішності самоорганізації підлітків у фортепіанному навчанні з
відповідними показниками.
Розроблена та експериментально перевірена авторська методика
самоорганізації підлітків у процесі фортепіанного навчання, адекватний
комплекс самоорганізаційнних умінь. Впровадженням ефективного методичного комплексу забезпечена результативність дослідної роботи та
перспективи її використання.
Dissertation is for application of Ph.D. academic degree on specialty
13.00.02 – theory and methodology of music teaching. – National Pedagogical
Dragomanov University. – Kyiv, 2016. Youth self-organization problem concerning piano education process was
examined in the dissertation, scientific-theoretical nature of this phenomenon
which is represented in the unity of the personal qualities related to independence
and self-organizational pianists skills was substantiated; principles (effectiveness,
efficiency, subjectivation; individualization, reflexivity, harmony) and pedagogical
conditions of effective youth formation were analyzed.
The proposed method of youth self-organization in the piano process
training is designed to meet the subjective and scientific-theoretical approaches; it
is based on determination of the investigative phenomenon structural components,
among which are the need-motivational, cognitive, emotional, communicative and
self-productive components; a criteria system is developed for evaluating the
success of youth self-organizing in piano teaching (degree of awareness of their
own motives concerning musical learning activities; self-determination measure,
the level of emotional self-reflexive significance, the degree manifestation freedom
of self-organizational abilities in learning and performing) and their corresponding
indicators.
The author's youth self-organizing methodology in piano education process
was developed and experimentally verified adding an adequate range of selforganizational
skills. The effective methodical complex introduction ensured the
research effectiveness and the prospects of its use.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических
наук по специальности 13.00.02 – теория и методика музыкального обучения.
– Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова. –
Киев, 2016.
В диссертации рассмотрена проблема самоорганизации подростков в
процессе обучения игре на фортепиано; обоснована научно-теоретическая
сущность данного феномена, которая представлена в единстве личностного
качества, самостоятельности, и самоорганизационных умений пианистов;
принципы (синергетики, субъективации, индивидуализации, рефлексивности,
результативности, эффективности, гармоничности) и педагогические условия
эффективного формирования самоорганизации подростков.
Предложенная методика самоорганизации подростков в процессе
фортепианного обучения разработана с учетом субъектного и
технологического научно-теоретических подходов, строится на основе
определения структурных компонентов исследуемого явления, среди
которых выделены потребностно-мотивационный, когнитивно-
эмоциональный, коммуникативный и самостоятельно-результативный;
разработана система критериев оценки успешности самоорганизации
подростков в фортепианном обучении (степень осознанности собственных
мотивов музыкально-учебной деятельности; мера самоопределения; уровень
собственной эмоционально-рефлексивной значимости; степень свободы
проявления самоорганизационных умений в учебе и исполнительстве) и
соответствующие им показатели. Разработана и экспериментально проверена авторская методика
самоорганизации подростков в процессе фортепианного обучения,
адекватный комплекс самоорганизационных умений. Внедрением
эффективного методического комплекса обеспечена результативность
исследовательской работы и перспективы ее использования.