Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора політичних наук за
спеціальністю 23.00.03 – політична культура та ідеологія. – Національний
педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2016.
У роботі здійснено комплексне політологічне дослідження стану, динаміки і
засобів реалізації у політико-культурному просторі посткласичних ідеологічних
течій та їх ролі в умовах соціально-політичних змін кінця ХХ – початку
ХХІ століть. Запропоновано авторське бачення посткласичних ідеологічних
течій та рухів як своєрідної відповіді на кризу традиційних ідеологій.
Класифіковано основні різновиди сучасних ідеологій, зокрема, проаналізовано
сутнісні особливості формування і соціального впливу різних типів ідеологій:
1) неокласичних (неоліберальних, неоконсервативних, неокомуністичних,
неонаціоналістичних, осучаснених соціал-демократичних); 2) ранніх посткла-
сичних (глобалізму, лібертаризму, комунітаризму, «нових правих», фемінізму,
лівого радикалізму, релігійного фундаменталізму, правого екстремізму);
3) новітніх посткласичних (екологізму, альтерглобалізму, трансгуманізму).
Визначено спільні риси й відмінності ідеологій лівого радикалізму і правого
екстремізму.
Обґрунтовано, що доповнення цінностей лібералізму цінностями, привне-
сеними посткласичними ідеологіями, не суперечить збереженню головного
ідеологічного принципу індивідуальної свободи й здатне сприяти розширенню
просторових меж ринку на основі раціонального розподілу виробництва,
управління рівнем попиту та ефективної кореляції політичної влади і
економіки. Виявлено, що драматизм екзистенційної ситуації людини як
біосоціальної істоти утворює проблемне поле трансгуманітарної думки. На
основі аналізу посткласичних ідеологічних трансформацій визначено комплекс проблем, важливих для подальшого демократичного розвитку українського
суспільства.
The thesis for the degree of Doctor of Political Sciences, specialty 23.00.03 –
political culture and ideology. – National Pedagogical Dragomanov University. –
Kyiv, 2016.
The work carried out a comprehensive study of the state of political science,
dynamics and means of implementation in the political and cultural space of the postclassical
ideologies and their role in conditions of social and political changes of the
late XX – early XXI centuries. The author's vision of post-classical ideological trends
and movements as a kind of response to the crisis of traditional ideologies is
proposed. Main varieties of modern ideologies, in particular, analyze the essential
features of formation and social impact of different types of ideologies are classified:
1) neoclassical (neoliberal, neoconservative, neo-communist, neonationalistic,
moderrn social democratic); 2) early post-classical (globalism, libertarianism,
communitarianism, «New Right» of feminism, left-wing radicalism, religious
fundamentalism, extreme right); 3) new post-classical (environmentalism, globalization and alter, transhumanism). Similarities and differences between the
ideologies of the left and radical right-wing extremism are identified.
It is proved that the addition of the values of liberalism values introduced by postclassical
ideologies, is not contrary to the preservation of the main ideological
principle of "individual freedom" and is able to promote the spatial framework of the
market on the basis of rational distribution of production, increase the level of
demand and effective, correlation of political power and the economy. It was
determined that the dramatizm of existential man situation as a biosocial being
creates a problem field of transhumanitarian thought. The set of issues that is
important for the further democratic development of the Ukrainian society based on
analysis of post-classical ideological transformations is defined.
Civilization and socio-political determinants of ideological transformation were
found. Humankind is increasingly aware of the limitations of technical progress, the
related risks and hazards. It is shown that Postmodern accurately reflected at the
ultimate state of social consciousness, which implies coup and reassessment of
values, ideals transformation. Under these conditions, a positive result to determine
human spiritual reorientation and self-improvement, which means out of society to a
higher stage of development. It is revealed that analysis of ideologies in modern Ukraine has a high theoretical
and practical relevance because Ukrainian society excessively vulnerable to the
impact of his ideological innovations, content and intrinsic dominant usual
stereotypes which affect the behavior rooted in a dramatic story of his life.
Clarification of the nature of ideological transformation in contemporary Ukraine
may be centered around the following issues: 1) isolating essential features of
ideological socialization as the base for the ideological and political production in
any society; 2) clarifying the specific political and ideological aspects of the
management systems; 3) formulating key principles of modern discourse of
ideological policy implementation; 4) highlighting the prospects of updating the
basic ideas and values of solidarity doctrine in Ukraine. It is proved that Ukraine
needs a modern high quality theoretical and software operation of most neoclassical
and post-classical ideologies.
Диссертация на соискание ученой степени доктора политических наук по
специальности 23.00.03 – политическая культура и идеология. – Национальный
педагогический университет имени М. П. Драгоманова. – Киев, 2016.
В работе осуществлено комплексное политологическое исследование
состояния, динамики и средств реализации в политико-культурном прост-
ранстве постклассических идеологических течений и их роли в условиях социально-политических изменений конца ХХ – начала ХХІ столетий.
Предложено авторское видение постклассических идеологических течений и
движений как своеобразного ответа на кризис традиционных идеологий.
Классифицированы основные разновидности современных идеологий, в
частности, проанализированы сущностные особенности формирования и
социального влияния различных типов идеологий: 1) неоклассических
(неолиберальных, неоконсервативных, неокоммунистических, неонационали-
стических, осовремененных социал-демократических); 2) ранних постклас-
сических (глобализма, либертаризма, коммунитаризма, «новых правых»,
феминизма, левого радикализма, религиозного фундаментализма, правого
экстремизма); 3) новейших постклассических (экологизма, альтерглобализма,
трансгуманизма). Определены общие черты и отличия идеологий левого
радикализма и правого экстремизма.
Обосновано, что дополнение ценностей либерализма ценностями, прив-
несенными постклассическими идеологиями, не противоречит сохранению
главного идеологического принципа «индивидуальной свободы» и способно
содействовать расширению пространственных рамок рынка на основе
рационального распределения производства, управления уровнем спроса и
эффективной корреляции политической власти и экономики. Определено, что
драматизм экзистенциальной ситуации человека как биосоциального существа
создает проблемное поле трансгуманитарной мысли. На основе анализа
постклассических идеологических трансформаций определен комплекс
проблем, важных для дальнейшего демократического развития украинского
общества.