DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет мистецтв імені Анатолія Авдієвського » Наукові праці Факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10133
Title: The main point and content of future Music teacher’ artistic improvisation skills
Other Titles: Сутність та зміст навичок художньої імпровізації майбутнього вчителя музики
Authors: Denysiuk, Inna
Keywords: improvisation
improvisational performing process
artistic improvisation skills
instrumental and performing freedom
імпровізація
імпровізаційність процесу виконання
навички художньої імпровізації
інструментально-виконавська свобода
Issue Date: 2016
Publisher: Toronto : Shiny Word Corp. (Canada)
Citation: Denysiuk Inna. The main point and content of future Music teacher’ artistic improvisation skills / Inna Denysiuk // Intellectual Archive. – 2016. – Volume 5. – No. 2 (March/April). – Toronto : Shiny Word Corp., 2016. – PP. 135–143.
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: У статті розкривається актуальність вивчення проблеми формування навичок художньої імпровізації майбутнього вчителя музики у процесі інструментально-виконавської підготовки. На основі педагогічного спостереження і аналізу виконавської практики, визначається вплив навичок імпровізації на виконавську творчість музиканта. Розкрито сутність і зміст поняття «навички імпровізації» майбутнього вчителя музики. Проведений аналіз і співставлення понять «імпровізація» та «імпровізаційність» надало змогу визначити, що в основі навичок художньої імпровізації лежить інструментально-виконавська свобода.
The article reveals the relevance of studying the problem of the skills of future Music teachers’ artistic improvisation in the instrumental performance activity. Based on teacher observation and analysis of performance practice, the impact skills of improvisation on performing activity of a musician is defined. Disclosed the essence and meaning notion of «improvisation skills» of future Music teacher. In the way of analysis and comparison concepts «improvisation», «improvisation as a quality of performing» the author determines that instrumental and performing freedom is the basis of artistic improvisation skills.
Description: 1. Брушлинский А. К психологии творческого процесса: В кн. «Человек, творчество, наука» / А.Брушлинский. – М., 1967. 2. Мартінсен К. Индивидуальная фортепианная техника / К.Мартинсен. – М. : Изд-во «Музыка», 1966. – 219 с. 3. Мальцев С. О психологии музыкальной импровизации. / С.Мальцев. – М. : «Музыка», 1991. – 88 с., нот. 4. Майкапар С. Годы учения / С. Майкапар. – М., Л. : «Искусство», 1938. 5. Петько Л.В. Формування професійно орієнтованого іншомовного навчального середовища в умовах університету для студентів спеціальності «Музичне мистецтво» (на прикладі вірша Мері Ховітт «Павук і Муха») // Л.В.Петько // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки: зб. наук. пр. – Бердянськ : ФОП Ткачук О.В., 2016. – Вип.1. URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10075 6. Рубинштейн С. Основы общей психологии: в 2 т. – Т.1. / С.Рубинштейн. – М. : «Педагогика», 1989. – 488 с. 7. Bailey Derek. Improvisation: its nature and practice in music. / Derek Bailey. Оriginally published Ashborune. – England: Moorland Pub. In association with Incus Recordc, 1980. 8. The Spider and the Fly. Machine Head's «Aesthetics of hate» arranged and performed by Vika Yermolyeva [Web site]. – Access mode : https://www.youtube.com/watch?v=MoYB7vZZgQs 1. Brushlynskyi A. K psykxologyy tvorcheskogho protsessa. [Psychology of the creative process] Chelovek, tvorchestvo, nauka. Moskow : 1967. 2. Martinsen K. Іndyvydualnaia fortepyannaia tekhnyka. [Individual piano technique]. Moskow : Muzyka, 1966. − 219 p. 3. Maltsev S. O psykxologyy muzykalnoi ymprovyzatsyy. [About Psychology in musical improvisation]. Moskow : Muzyka, 1991. − 88 p. 4. Maikapar S. (1938) Hody uchenyia [The years of studying]. Leningrad : Yskusstvo, 1938. 5. Pet’ko L.V. Formuvannya profesіyno orientovanogo enshomovnogo navchalnogo seredovischa v umovah universitetu dlya studentiv spetsialnosti «Muzichne mistetstvo» (na prykladi virsha Meri Hovitt «Pavuk i Muha») [Formation of professionally oriented foreign language teaching environment in the terms of university for students of Music Art specialty (on illustration of a poem «The Spider and the Fly» by Mary Howitt)] // L.V.Pet’ko // Naukovi zapiski Berdyanskogo derzhavnogo pedagogichnogo universitetu. Pedagogichni nauky: zb. nauk. pr. – Berdyansk : FOP Tkachuk O.V., 2016. – Vip.1. URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10075 6. Rubynshtein, S. Osnovy obshchei psykhologyy. [Basics of General Psychology]. In 2 vol. − Vol. 1. Moskow : Pedahohyka, 1989. 7. Bailey, D. (1980). Improvisation: its nature and practice in music Оriginally published Ashborune. England: Moorland Pub. In association with Incus Recordc, 1980. 8. The Spider and the Fly. Machine Head's «Aesthetics of hate» arranged and performed by Vika Yermolyeva [Web site]. – Access mode : https://www.youtube.com/watch?v=MoYB7vZZgQs
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10133
ISSN: 1929-4700
Appears in Collections:Наукові праці Факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Denysiuk Inna, 2016.pdfфахова стаття274.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.