У статті розглядається проблема формування правової вихованості студентів – представників національних меншин у цілісному педагогічному процесі вищої школи, розглянуто педагогічні умови правового виховання національних меншин у вищому навчальному закладі як комплекс обґрунтованих взаємодіючих обставин та чинників впливу на професійно-правову обізнаність, професійно-правову розвиненість та готовність до життєдіяльності національних меншин – студентів вищих навчальних закладів у процесі активної навчальної, позанавчальної та практичної діяльності; запропоновано визначення поняття «педагогічні умови правового виховання національних меншин – студентів вищих навчальних закладів».
В статье рассматривается проблема формирования правовой воспитанности студентов – представителей национальных меньшинств в целостном педагогическом процессе высшей школы, рассмотрены педагогические условия правового воспитания национальных меньшинств в высшем учебном заведении как комплекс обоснованных взаимодействующих обстоятельств и факторов влияния на профессионально-правовую осведомленность, профессионально-правовую развитость и готовность к жизнедеятельности национальных меньшинств – студентов высших учебных заведений в процессе активной учебной, внеучебной и практической деятельности; проведен анализ таких понятий, как национальные меньшинства, права национальных меньшинств, воспитание, образование, правовое воспитание, педагогические условия, студент вуза во взаимосвязи; предложено определение понятия «педагогические условия правового воспитания студентов – представите лей национальных меньшинств высших учебных заведений».
Legal education of students – the members of national minorities is not researched enough. In the process of students legal education – the members of national minorities professional and legal liability, professional consciousness of law, the culture of informational and legal activity are formed. The component structure of students legal education – the members of national minorities is the unity and the interdependence of professional and legal awareness, professional and legal sophistication and the willingness of lawful professional activity in future profession. The professional and legal awareness of a student – the member of national minorities is characterized by legal knowledge, attitudes and beliefs, which enables to understand the role of law, legal order and legal relations in the sphere of professional activity, to realize the professional rights and duties. The professional and legal sophistication of a student – the member of national minorities involves the development of professional consciousness of law, which allows to evaluate actions, behavior, to make choices and decisions; the development of needs and motives for self-improvement in terms of the culture of legal activity. The willingness of lawful professional activity consists in the system reaction to solve relevant or predictable professional and legal situation, using appropriate means, methods and techniques according to circumstances.