Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Методологічні орієнтири дослідження психологічної компетентності тифлопедагога

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Паламар, Олена Михайлівна
dc.date.accessioned 2016-02-18T12:55:36Z
dc.date.available 2016-02-18T12:55:36Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Паламар О.М. Методологічні орієнтири дослідження психологічної компетентності тифлопедагога // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 28. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015. – С. 417 – 430. uk_UA
dc.identifier.issn 2227-6246
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9418
dc.description.abstract У статті розкрито методологічні засади вивчення психологічної компетентності тифлопедагога. Представлено аналіз основних методологічних підходів, які реалізуються на загальнонауковому і конкретнометодичному рівнях. Зокрема виділено основні ідеї, принципи та характеристики системного, синергетичного, системно-синергетичного, особистісного, діяльнісного і компетентнісного підходів. Автор дотримується принципу поліпарадигмальності і вважає, що дослідження питання формування психологічної компетентності тифлопедагога має здійснюватися на засадах системно-діяльнісного та компетентнісного підходів. З’ясовано, що названі підходи співіснують за принципами доповнення та субординації (компетентнісний підхід органічно включений до системно-діяльнісного підходу). Сутність системно-діяльнісного підходу полягає в інтеграції особистісного, пізнавального, комунікативного та соціального розвитку суб’єкта навчання. Навчальна діяльність в цьому випадку є основним фактором розвитку особистості, її самоактуалізації, самовизначення. Компетентнісний підхід характеризується практичною спрямованістю, оскільки цілі освіти більш тісно прив’язуються до ситуацій застосування в сфері професійної діяльності. Важлива увага приділяється формулюванню вихідних положень дослідження питання формування психологічної компетентності тифлопедагога. Автор приходить до висновку, що психологічну компетентність необхідно розглядати як підсистему (елемент) цілісної системи особистісних властивостей тифлопедагога, яка формується і реалізовується у фаховій навчально-професійній діяльності. uk_UA
dc.description.abstract Methodological guidelines for studies on psychological competence of the teacher of visually impaired children. The article covers methodological background for the studies on psychological competence of the teacher of visually impaired children (typhlopedagogue). It contains analysis of the basic methodological approaches implemented on the general scientific and specific-methodic levels. In particular the author defines major ideas, principles and features of the system, synergetic, system and synergetic, personality-based, activity-based and competence-based approaches. The author is committed to a principle of multiple paradigm and believes that researches on the psychological competence development of typhlopedagogue should be carried out following system and activity and competence-based approach. It is shown that these approaches coexist according to the principles of complementation and subordination (competence-based approach is naturally incorporated into system and activity approach). The essence of the system and activity approach is the integration of personal, cognitive, communication and social development of the subject of teaching. Learning activity in this case becomes the major factor of personality development, his or her self-actualisation and self-determination. Competence-based approach is characterised by its practical orientation, as the educational goals are closely tied to their possible use in professional activity. Close attention is paid to the development of the basic postulates of the study on psychological competence of the teacher of visually impaired children. The author comes to conclusion, that psychological competence should be considered as a sub-system (an element) of the integral system of personal qualities of typhlopedagogue, which is being developed and implemented in professional educational and professional activity. uk_UA
dc.description.abstract В статье раскрыты методологические основы изучения психологической компетентности тифлопедагога. Представлен анализ основных методологических подходов, которые реализуются на общенаучном и конкретнометодичному уровнях. В частности выделены основные идеи, принципы и характеристики системного, синергетического, системно-синергетического, личностного, деятельностного и компетентностного подходов. Автор придерживается принципа полипарадигмальности и считает, что исследование вопроса формирования психологической компетентности тифлопедагога должно осуществляться на основе системно-деятельностного и компетентностного подходов. Выяснено, что названные подходы сосуществуют на принципах дополнения и субординации (компетентностный подход органично включен в системно-деятельностный подход). Сущность системно-деятельностного подхода заключается в интеграции личностного, познавательного, коммуникативного и социального развития субъекта обучения. Учебная деятельность в этом случае является основным фактором развития личности, ее самоактуализации, самоопределения. Компетентностный подход характеризуется практической направленностью, поскольку цели образования более тесно привязываются к ситуациям применения в сфере профессиональной деятельности. Важное внимание уделяется формулировке исходных положений исследования вопросы формирования психологической компетентности тифлопедагога. Автор приходит к выводу, что психологическую компетентность необходимо рассматривать как подсистему (элемент) целостной системы личностных свойств тифлопедагога, которая формируется и реализуется в специализированной учебно-профессиональной деятельности. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Аксіома uk_UA
dc.subject психологічна компетентність uk_UA
dc.subject системно-діяльнісний методологічний підхід uk_UA
dc.subject компетентнісний підхід uk_UA
dc.subject поліпарадигмальність uk_UA
dc.subject методологічний принцип uk_UA
dc.subject psychological competence uk_UA
dc.subject system and activity based methodological approach uk_UA
dc.subject competence-based approach uk_UA
dc.subject multiple paradigm uk_UA
dc.subject methodological principle uk_UA
dc.subject психологическая компетентность uk_UA
dc.subject системно-деятельностный методологический подход uk_UA
dc.subject компетентностный подход uk_UA
dc.subject полипарадигмальнисть uk_UA
dc.subject методологический принцип uk_UA
dc.subject.classification 378.091.12:376-056.262-051:159.9 uk_UA
dc.title Методологічні орієнтири дослідження психологічної компетентності тифлопедагога uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу