Представлено визначення психо-логічної компетентності викладача та основні структурні компоненти такої компетентності. Сформульо-вано висновок, що психологічні компетенції є складовими професій-них компетенцій і постають як узгодженість між знаннями, прак-тичними навичками та особистими якостями. Більш докладно розгляда-ється реалізація таких компонентів у структурі психічної діяльності викладача, як психо-логічний, соціальний, аутопсихо-логічний. Виходячи з цього, викладач постає суб’єктом, який відчуває потребу в професійних знаннях і самопізнанні. Це, у свою чергу, призводить до утворення таких особистісних характеристик, як упевненість у собі, самовираження, самореалізація в педагогічній практиці.
Відносно новим є різновид управлінських компетенцій викла-дача. Управлінські компетенції викладач може реалізувати не тільки в педагогічній діяльності, але йому доводиться зайняти активну позицію з питань функціонування організації, в якій він працює. У розділі здійснюється спроба дослідити складові психологічних компетенцій в межах управління навчально-виховним процесом у парадигмі відносин «викладач – студент» і «викладач – інші викладачі», «викладач – адмініст-рація (відділу, коледжу, універ-ситету тощо)».
Розглянуті психологічні особли-вості можуть сприяти успішній участі викладачів в управлінні, проте за умов що керівники лінійних підрозділів та адміністрації зацікав-лені в діалозі зі співробітниками, а останні, в свою чергу, мають належну мотивацію і можливість для професійного зростання.
In the chapter essence, content and basic structural components of a psychological competence of a high school teacher are defined. The author concludes that the psychological competence is a component of the professional competence and is a consistency between knowledge, practical skills and personal qualities. The implementation of such components in the structure of teacher’s psychological activity as psychological, social and auto-psychological ones is discussed more detailed in the chapter. Based on this, the teacher is understood as a subject who feels the need for professional knowledge and self-knowledge. This, in turn, leads to the development of such teacher’s personal characteristics as assertiveness, self-expression, self-realization in teaching practice.
The conception of a high school teacher’s managerial competences is relatively new. Teacher can realize his / her managerial competences not only in educational activities, he must take an active position in the functioning of the institution where he works at. The author examines the compo-nents of psychological competence of a high school teacher in the system of educational process management, in the paradigm of relations «teacher – student» and «teacher – other teachers», «teacher – head of the unit (department , college, university etc. )».
Considered psychological pecu-liarities may facilitate the successful participation of teachers in management, but only if the department heads and the administration are interested in a dialogue with the staff, and teachers, for their part, have the proper motivation and opportunity for professional growth.