У дисертації розроблена системологічна концепція формування іміджу політичного лідера, яка спирається на комплексний політологічний аналіз і політичну психологію, як найважливіший компонент сучасної політичної свідомості. Визначаються ефективні засади створення іміджу політика в контексті впливу на вибір громадян.
Доведено, що імідж політика розвивається за законами ринкових відносин. Проаналізовано ґендерний аспект формування іміджу політика, як ознака реального включення українських жінок у політику. На основі синергетичного підходу з’ясовано механізм вибору електоратом лідера, імідж якого повинен бути гуманістично оптимальним, тобто його задекларовані наміри мають відповідати реальним діям.
The author develops a systemological conception of projecting the image of a political leader which is based upon a complex political science analysis and political psychology as the most important component of modern political consciousness. The most effective principles of projecting the politician’s image in the context of the influence upon the citizens’ political choice are laid bare.
It is proved that the politician’s image develops according to the laws of market relations. The gender aspect of the politician’s image projecting as a sing of real involving Ukrainian women in politics. On the basis of the synergetic approach the author ascertains the mechanism for the choice of the political image by the electorate, whose image ought to be humanely optimum one, i.e. his declared intentions ought to correspond to his real actions.