In this article our ambition has been to investigate the problem of social phobia which starts when a person is young (kids, teens, adults). The authors describe the developing of social phobia as a combination of three factors (a person's biological makeup, behaviors learned from role models (especially parents), life events and experiences). In the article are analyzed anxiety problems of famous writers (Emily Dickinson, Emily Jane Brontë, Agatha Christie, Harriet Beecher Stowe, C.S. Lewis, George Bernard Shaw, Elfriede Jelinek) as methodological tools in the corrective pedagogical and psychological processes, like one of the pedagogical technologies in the way of the decision of the different aspects of the problem.
Розглядається проблема подолання соціальної фобії у вихованців (дитина, підліток, дорослий). Автор привертає увагу на існування соціальної фобії серед студентів унверситету [університету], що виявляється у навчальному середовищі у процесі вивчення іноземної мови. На життєвих прикладах видатних англомовних письменників (Агата Кристи, Е. Діксон, Е .Бронтьє, К.С. Льюіс, Дж.Б. Шоу), які мали цей розлад, розглядається проблема подолання соціальної фобії шляхом залучення студентів до професійно орієнтованого іншомовного навчального середовища в умовах університету.
Рассматривается проблема преодоления социальной фобии у воспитанников (ребенок, подросток, взрослый). Автор привлекает внимание на существование социальной фобии среди студентов унверситета, что проявляется в учебной среде в процессе изучения иностранного языка. На примерах выдающихся англоязычных писателей (Агата Кристи, Э. Диксон, Е. Бронтье, К.С. Льюис, Дж.Б. Шоу), которые имели это расстройство, рассматривается проблема преодоления социальной фобии путем привлечения студентов к профессионально ориентированной иностанной учебной среде в условиях университета.