У статті проаналізовано особливості емоційної сфери дітей з легким ступенем аутизму у порівнянні зі здоровими дітьми на прикладі учнів загальноосвітньої школи-інтернату для дітей з важкими порушеннями мовлення та середньої загальноосвітньої школи. Дослідження проводилося з використанням таких методик: шкала тестів розумового розвитку А.Біне-Т.Сімона; тест шкільної тривожності Філіпса; тест «Сходинки» В.Г.Щура; методика АК (8–12) Т.Б.Патрико. Досліджувалися учні віком від 7 до 10 років: 20 дітей з легким ступенем аутизму (експериментальна група) та 20 здорових дітей (контрольна група). Емпіричні результати опрацьовано з допомогою статистичних методів: кореляційного аналізу, порівняльного та факторного аналізів. Виявлено, що у дітей з легким ступенем аутизму спостерігається загальна незрілість емоційно-вольової сфери, що надає всій їхній поведінці надмірної інфантильності: невміння стримуватися, змушувати себе дотримуватися правил чи виконувати завдання, що не викликають безпосереднього інтересу, але є потрібними для навчання та виховання. У порівняннні зі здоровими дітьми у школі діти з легким ступенем аутизму характеризуються вищим рівнем агресії, автоагресії, загальної тривожності та преживання соціального стресу, страху перевірки знань та фрустрації потреби в досягненні успіху. Запропоновано шляхи покращення емоційного самопочуття дітей та їх стосунків з учителями за рахунок уведення в шкільну програму диференційованого оцінювання знань, де оцінюється прогрес розвитку дитини.
В статье анализируются особенности эмоциональной сферы детей с легкой степенью аутизма в сравнении со здоровыми детьми на примере учеников общеобразовательной школы-интерната для детей с тяжелыми нарушениями речи и средней общеобразовательной школы. Исследования выполнены с использованием таких методик: шкала тестов умственного развития А.Бине-Т.Симона; тест школьной тревожности Филипса; тест «Ступеньки» В.Г.Щура; методика АК (8-12) Т.Б.Патрико. Исследовались ученики в возрасте от 7 до 10 лет: 20 детей с легкой степенью аутизма (экспериментальная группа) и 20 здоровых детей (контрольная группа). Эмпирические результаты обработаны с помощью статистических методов: корреляционного анализа, сравнительного и факторного анализов. Установлено, что в сравнении со здоровыми сверстниками в школе дети с легкой степенью аутизма характеризуются высоким уровнем агрессии, автоагрессии, общей тревожности и преживання социального стресса, страха проверки знаний и фрустрации потребности в достижении успеха. Предложены пути улучшения эмоционального самочувствия детей и их отношений с учителями за счет введения в школьную программу дифференцированного оценивания знаний, где оценивается прогресс развития ребенка.
The paper analyzes the peculiarities of emotional sphere of children with mild autism compared with healthy children. The investigation covers pupils of boarding school for children with severe speech and secondary schools. The study was conducted using the following methods: scale test of mental development by A.Binet-T.Simon; test of school anxiety by B.N.Phillips; test "Steps" by V.H.Schur; method AK (8-12) by T.B.Patryko. The investigatedg group includes 40 pupils aged 7 to 10 years: 20 children with mild autism (experimental group) and 20 healthy children (control group). Empirical results processed using statistical techniques: correlation analysis, comparison and factor analysis. It was found that in comparison with healthy children in school, children with mild autism are characterized by higher levels of aggression, autoaggression, general anxiety and social stress, fear knowledge test and frustration needs to succeed. It was proposed the ways to improve emotional well-being of children and their relationships with teachers through the introduction of a differentiated curriculum assessment, which evaluated the progress of the child development.