У статті здійснено аналіз психолого-педагогічних досліджень провідних вітчизняних та зарубіжних науковців. Значну увагу приділено аналізу та виокремленню основних концептуальних акцентів на постановці проблеми. Зазначено та розкрито основні теоретичні підходи до вивчення проблеми узагальнення, що сформувались впродовж розвитку психологічної науки. Розглянуто проблему взаємозв’язку узагальнення з розумовою готовністю дитини до навчальної діяльності. Надано узагальнену характеристику положення про формування узагальнення, пов’язаними з актуальними на сьогодні змінами парадигми освіти та перехід на нові програми спеціальних загальноосвітніх закладів. Висвітлено погляди вітчизняних вчених в сурдопедагогічних та сурдопсихологічних дослідженнях, що пов’язували формування слова і утворення образу в мовленні глухих та слабочуючих дітей з процесом розумового розвитку та формування узагальнень в цілому. Розкрито питання підготовки дітей з вадами слуху до навчання в школі, де суттєве місце відводиться формуванню узагальнених знань про навколишні предмети та явища дійсності. Досліджено проблему особливостей формування узагальнень у дітей з вадами слуху старшого дошкільного віку з метою виявлення їхньої розумової готовності до навчання у шкільній системі освіти.
В статье осуществлен анализ психолого-педагогических исследований ведущих отечественных и зарубежных ученых. Значительное внимание уделялось анализу и выделению основных концептуальных акцентов при постановке проблемы. Указаны и раскрыты основные теоретические подходы к изучению проблемы обобщения, что сформировались на протяжении развития психологической науки. Рассмотрена проблема взаимосвязи обобщения с умственной готовностью ребенка к учебной деятельности. Предоставлено обобщенную характеристику положения о формировании обобщения, связаную с актуальными на сегодня изменениями парадигмы образования и переходом на новые программы специальных общеобразовательных заведений. Отражены взгляды отечественных ученых в сурдопедагогических и сурдопсихологических исследованиях, которые связывали формирование слова и образование образа в речи глухих и слабослышащих детей с процессом умственного развития и формирования обобщений в целом. Раскрыты вопросы подготовки детей с недостатками слуха к обучению в школе, где существенное место отводится формированию обобщенных знаний об окружающих предметах и явлениях действительности. Исследована проблема особенностей формирования обобщений у детей с недостатками слуха старшего дошкольного возраста с целью выявления их умственной готовности к обучению в школьной системе образования.
The article presents the analysis of the psychological and educational research leading domestic and foreign scholars. Considerable attention is paid to the analysis and isolation of the main conceptual emphasis in the formulation of the problem. Shown and covers the main theoretical approaches to the problem of generalization that emerged during the development of psychological science. The problem of generalization relationship with mental readiness of the child to the learning activity. Given the generalized characteristic position on the formation of generalizations are associated with relevant today changes the paradigm of education and the transition to the new program of special secondary schools. Reflected the views of native scientists in surdopedagogical and surdopsychological studies that linked the formation of words and image formation in the speech of deaf and hard of hearing children with the process of intellectual development and the formation of generalizations in general. Disclosure of matters of training children with impaired hearing for school, where a significant place is given to the formation of generalized knowledge about the objects and phenomena of reality. The problem of forming generalizations features in children with impaired hearing preschool age to identify their mental readiness for learning in the school education system.