У статті розглядається проблема адекватності самооцінки депривованих підлітків з психофізичними вадами в умовах інтернатного закладу. Обгрунтовані об’єктивні причини, які уповільнюють процес розвитку адекватної самооцінки підлітків в інтернат них умовах. Зазначено, що попри деприваційні процеси і психофізичні вади (соматичні захворювання, захворювання внутрішніх органів і систем, інвалідність але всі підлітки мають нормальний інтелектуальний розвиток) Підліткам надані такі ж права, як і здоровим їх ровесникам, тому суспільство має право вимагати від них рівних з ними обов’язків, створюючи для них умови, що відповідають особливостям їх психофізичного розвитку. Обгрунтована необхідність посиленої роботи з розвитку адекватної самооцінки досліджуваної категорії підлітків як суттєвого напрямку у формуванні повноцінного члена суспільства. Розкрито особливості розвитку особистості в різні підліткові періоди (молодший, середній, старший), які впливають на розвиток їх самооцінки і які слід враховувати в процесі розвитку адекватної самооцінки.
В статье рассматривается проблема адекватности самооценки депривированных подростков с психофизическими недостатками в условиях интернатного учреждения. Обоснованы объективные причины, которые замедляют процесс развития адекватной самооценки подростков в интернатных условиях. Отмечено, что несмотря на депривационные процессы и психофизические недостатки (соматические заболевания, заболевания внутренних органов и систем, инвалидность, но все подростки имеют нормальное интеллектуальное развитие) Подросткам предоставлены такие же права, как и здоровым их ровесникам поэтому общество вправе требовать от них равных с ними обязательств, создавая для них условия, соответствующие особенностям их психофизического развития. Обоснована необходимость усиленной работы по развитию адекватной самооценки исследуемой категории подростков как существенного направлении в формировании полноценного члена общества. Раскрыты особенности развития личности в разные подростковые периоды (младший, средний, старший), которые влияют на развитие их самооценки и которые следует учитывать в процессе развития адекватной самооценки.
The article deals with the problem of adequate self-esteem of depriviated teenagers with psychophysical weaknesses under the conditions of boarding school. Objective reasons of slowing down the process of adequate self-esteem development in terms of boarding schools are proved. It is noted, that in spite of deprivational processes and psychophysical weaknesses (somatic diseases, diseases of internal organs and systems, disability) all teenagers have normal mental capabilities. Teenagers with weaknesses have the same rights as their healthy coevals and the society, producing the conditions in accordance with their psychophysical needs, is entitled to demand the same responsibility from mentioned category of teens. Proved the necessity of harder work on developing of adequate self-esteem of investigated category of teenagers, as an essential part in the process of training of full member of society. Discovered the peculiarities of personality development in different periods of adolescence (junior, middle, elder), which have an impact on self-esteem development and should also be taken into account in the process of adequate self-esteem training.