В статті розглянуто, з точки зору різних теорій особистості, роль різних факторів (психодинамічних, соціодинамічних, екзестійнодинамічних) у формуванні емоційних та поведінкових проблем у дітей та підлітків. Особливу увагу приділено теорії об’єктивних стосунків, що фокусується на ключовому значенні ранніх відносин «мати-дитина», які є підґрунтям подальшого розвитку особистості. В процесі аналізу структури психічної індивідуальності ключове значення приділено перехідній області (у розумінні Д. Віннікотта), яка відіграє особливу роль у психологічному розвитку та формуванні психологічних проблем. В цій області, в якості етапів розвитку, особливо підкреслено роль наступних утворень: комплексів, внутрішньої системи відносин та особистостних ресурсів. У структурі комплексів автор виділяє наступне: материнський, батьківський комплекси, комплекси неповноцінності та зверхності, а також позитивні комплекси (активності, просоціальності та екзистенційний). Підкреслюються особливості взаємодії між структурою психічної індивідуальності та я-концепцією. Виділені параметри функціонального діагнозу (психодинамічний, соціодинамічний та екзистенційнодинамічний) дозволяють проводити адекватну, комплексну медикопсихологопедагогічну корекцію.
В статье рассматривается, в рамках различн ых теорий личности, роль различных факторов (психодинамических, социодинамических, экзистенциальнодинамических) в формировании эмоциональных и поведенческих проблем у детей и подростков. Особое внимание придается теории объектных отношений в которой уделяется ключевое значение ранним отношениям «мать-дитя», являющиеся основой дальнейшего личностного развития. В анализе структуры психической индивидуальности придается ключевое значение переходной области (в понимании Д.Винникотта), играющей особую роль в психологическом развитии и формировании психологических проблем. В этой области, в качестве этапов развития, особо выделяется роль следующих образований: комплексов, внутренней системы отношений, и личностных ресурсов. В структуре комплексов автор выделяет следующие: материнский, отцовский комплексы, комплексы неполноценности и превосходства, а так же позитивные комплексы (активности, просоциальности и экзистенциальный). Отмечаются особенности взаимодействия между структурой психической индивидуальности и я-концепцией. Выделенные параметры функционального диагноза (психодинамический, социодинамический и экзистенциальнодинамический) позволяют проводить адекватную, комплексную медико-психолого-педагогическую коррекцию.
The article focused on the role of different factors, such as psychodynamical, sociodynamycal or existiodynamical, in formation of children’s and teenagers emotional and behavioral problems, from the point of different theories of personalІдy. Much attention was paid to the theory of objective relations, which is focused on key-essential of ―child-mother‖ early relations; the last is recognized as the foundation for personally development. Ід was shown, during the psychological individually structure analysis, that so called ―transition space‖ (following D.Winnicot) pays a key role in psychological development and in formation of psychological deviations. Within this ―transition space‖ role of next constructions are specially underlined as evolutional steps: complexes, systems of internal relations and personal resources. In complexes’ structure were stressed by author. This structural parameters of the functional diagnosis (psichodynamical, sociodynamical and existiantdynamical) allows to provide an adequate, complex medical-psichological correction.