У статті розглядається роль вивчення механізмів психологічного захисту і копінг-стратегій, формування особливостей характеру і особистості в нормі і при психо-логічній та психо-патологічній проблемах. Аналізується формування адаптивних механізмів захисту в рамках онто-генетичного розвитку дитини та підлітка. Увага акцентується на тому, що на певному етапі розвитку клінічної та спеціальної психології узагальнюється поняття механізмів психологічного захисту і копінг-стратегій в концепції динамізмів (Г.С. Салліван). Відзначається зв'язок між біполярністю механізмів психологічного захисту і копінг-стратегій, що є предикторами ефективності корекційної та психотерапевтичної допомоги. Дослідження показали, що у підлітків з розумовою відсталістю домінують примітивні механізми захисту та непродуктивні копінг-стратегії, що є причиною їхньої соціально-психологічної дезадаптації. У контрольній групі у підлітків загальноосвітньої школи домінуючими були компенсація, раціоналізація. Проведені психо-корекційні заходи сприяли поліпшенню емоційного стану підлітків в основній і контрольній групах, що корелювало до домінування зрілих механізмів захисту та продуктивних копінг-стратегій.
В статье рассматривается роль изучения механизмов психологической защиты и копинг-стратегий, формирование особенностей характера и личности в норме и при психо-логической и психо-патологических проблемах. Анализируется формирование адаптивных механизмов защиты в рамках онто-генетического развития ребенка и подростка. Акцентируется внимание на том, что на определенном этапе развития клинической и специальной психологиях обобщается понятие механизмов психологической защиты и копинг-стратегий в концепции динамизмов (Г.С. Салливан). Отмечается связь между биполярностью механизмов психологической защиты и копинг-стратегий, которые являются предикторами эффективности коррекционной и психотерапевтической помощи. Исследования показали, что у подростков с умственной отсталостью доминируют примитивные механизмы защиты и непродуктивные копинг-стратегии, что является причиной их социально-психологической дезадаптации. В контрольной группе у подростков общеобразовательной школы доминирующими были компенсация, рационализация. Проведенные психо-корекционные мероприятия способствовали улучшению эмоционального состояния подростков в основной и контрольной группах, что коррелировало к доминированию зрелых механизмов защиты и продуктивных копинг-стратегий.
This article examines the role of the study of psychological defense mechanisms and coping strategies and character and personality formation under the conditions of mental health as well as of psycho-logical and psycho-pathological problems. The formation of adaptive defense mechanisms during the onto-genetic development of a child and adolescent is analyzed. Attention is paid to the fact that, at a certain stage of development of clinical and special psychology, the notion of psychology defense mechanisms and coping strategies are generalized in dynamism concept (G.S. Sullivan). The connection between bipolarity of psychological defense mechanisms and coping strategies is stated. They are predictors of effectiveness of the correctional and psychotherapeutical assistance. Research indicates that primitive defense mechanisms and non-productive coping strategies dominate in adolescents with intellectual disabilities, which is the cause of their social and psychological disadaptation. Compensation and rationalization was observed as dominant in the control group of adolescents of secondary school. The performed psycho-correctional activities improved the emotional state of adolescents in the main and control groups and made the mature defense mechanisms and productive coping strategies to be dominant.