У статті розглядаються результати дослідження окремих аспектів психологічної готовності вчителів загальноосвітніх шкіл до інклюзивного навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку. Наголошено на актуальності та недостатній вивченості даної проблеми. Визначено основні напрямки дослідження психологічної готовності педагогів загальноосвітніх шкіл до інклюзивного навчання. Подано опис результатів анкетування вчителів загальноосвітніх шкіл, яке було спрямоване на вивчення їхнього ставлення до дітей з особливостями психофізичного розвитку та перспектив поширення інклюзивного навчання. Визначено основні групи труднощів, які виникають у вчителів в процесі педагогічної діяльності в умовах інклюзії; перешкоди, що стоять на шляху до ефективної адаптації учнів з особливостями психофізичного розвитку до умов загальноосвітнього навчального закладу; наявність у вчителів прагнення отримати додаткову інформацію з проблем розвитку, навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку. Висвітлено запропоновані педагогами пропозиції щодо організації та навчально-методичного забезпечення інклюзивного навчання. Описано особливості співвідношення мотивації досягнення успіху та уникнення невдачі у досліджуваних педагогів, що є одним із показників, які впливають на готовність до здійснення нової діяльності.
В статье рассматриваются результаты исследования отдельных аспектов психологической готовности учителей общеобразовательных школ к інклюзивному обучению детей с особенностями психофизического развития. Обоснована актуальность и недостаточность изученности данной проблемы. Определены основные направления исследования психологической готовности педагогов общеобразовательных школ к инклюзивному обучению. Описаны результаты анкетирования учителей общеобразовательных школ, направленного на изучение их отношения к детям с особенностями психофизического развития и перспектив внедрения инклюзивного обучения в практику общеобразовательных учебных заведений. Перечислены основные группы трудностей, возникающих у учителей в процессе педагогической деятельности в условиях инклюзии; препятствия, стоящие на пути к эффективной адаптации учащихся с особенностями психофизического развития в условиях общеобразовательного учебного заведения; наличие у учителей стремления получить дополнительную информацию о проблемах развития, обучения и воспитания детей с нарушениями психофизического развития. Описаны предложенные педагогами предложения по организации и учебно-методическому обеспечению инклюзивного обучения. Описаны особенности соотношения мотивации достижения успеха и избегания неудачи у исследуемых педагогов, что является одним из показателей, влияющих на готовность к осуществлению новой деятельности.
This article describes the results of a study of certain aspects of psychological readiness of secondary school teachers in inclusive education of children with special needs. Emphasized the urgency and lack of knowledge of the problem. The main areas of research of psychological readiness of teachers in secondary schools to inclusive education. The description of the results of questioning school teachers, which was designed to explore their attitudes towards children with special needs. In this articles describes the prospects of inclusive education in our country. The main group of the difficulties encountered in the process of teachers in terms of inclusion; obstacles towards effective adaptation of students with special needs in terms of an educational institution; presence of teachers desire for more information on the development, training and education of children with special needs. Deals with proposals for the organization and teaching of inclusive education, which were proposed by teachers in secondary schools. Describes the features value motivation to achieve success and avoid failure of the studied teachers, since this is one of the parameters that influence the willingness to implement new activities.