Cтаття присвячена науковому обґрунтуванню терміна «полісистемні порушення розвитку», тобто, порушення, при яких не здається можливим відслідкувати загальноприйняту у класичній дефектології структуру дефекту – первинні та вторинні (подальші) порушення (за Л.С.Виготским). Яскравими прикладами полісистемних порушень є розлади спектру аутизму та дитячий церебральний параліч, при яких в дитини так чи інакше порушені усі сфери розвитку. Сенсом введення такого терміну є спільність організаційно-педагогічних умов психолого-педагогічного супроводу родин, які виховує дитину з ДЦП та родин дітей з розладом спектру аутизму. В статті поставлена проблема наукового обґрунтування феномену батьківської компетентності (з педагогічної точки зору) в корекційній освіті дітей з полісистемними порушеннями розвитку. Описано дослідження компетентності батьків дітей з полісистемними порушеннями розвитку, проведене в Миколаївській області, результати яких свідчать про її недостатній рівень. Описане дослідження покладено в основу майбутнього визначення змісту батьківської компетентності у вихованні дітей з полісистемними порушеннями розвитку та обґрунтуванню моделі її формування.
Статья посвящена научному обоснованию термина «полисистемные нарушения развития», то есть, нарушения, при которых не представляется возможным отследить общепринятую в классической дефектологии структуру дефекта – первичные и вторичные (последующие) нарушения (за Л.С.Виготским). Яркими примерами полисистемних нарушений являются нарушения спектра аутизма и детский церебральный паралич, при которых у ребенка так или иначе нарушены все сферы развития. Смыслом введения такого термина является сходность организационно-педагогических условий психолого-педагогического сопровождения семей, которые воспитывают ребенка с ДЦП и семей детей с нарушением спектра аутизма. В статье поставлена проблема научного обоснования феномена родительской компетентности (с педагогической точки зрения) в коррекционном образовании детей с полисистемными нарушениями развития. Описано исследование компетентности родителей детей с полисистемными нарушениями развития, проведенное в Николаевской области, результаты которого свидетельствуют о недостаточном уровне родительской компетентности. Описанное исследование положено в основу планируемого в дальнейшем обоснования содержания родительской компетентности в воспитании детей с полисистемными нарушениями развития и описанию модели ее формирования.
Article intended to the scientific substantiation of the term "multisystem developmental disorder", i.e. disorder whose defect structure (primary and secondary (subsequent) disorder, common in classical defectology) is undetectable (by L.S.Vyhotsky). Typical examples of multisystem disorders are autism spectrum disorders and cerebral palsy in which child has affected all spheres of development. Purpose of the introduction of the term: similarity of organizational and pedagogical conditions of psychological-pedagogical support for families, which raise child with cerebral palsy and families raising children with autism spectrum disorders. The article pose the problem of the scientific study of the phenomenon of parental competence from the educational point of view in correctional education for children with multisystem developmental disorders. Described the research of parental competence which took place in the Mykolayiv region, and the results indicate insufficient level. Described research is the basis of determining the sense of parental competence in the education of children with multisystem disorders and describing models of its formation.