В статті висвітлюється науково-педагогічні, зокрема методичні, напрямки досліджень Г.М. Мерсіянової, спрямовані на формування окремих складових професійно-трудової компетентності учнів з вадами психофізичного розвитку. Зазначено, що важливим напрямком роботи спеціальних шкіл є упровадження компетентнісного підходу. На основі аналізу нормативних документів МОН України дається визначення предметній технологічній компетентності як досвіду предметно-перетворювальної діяльності, пов‘язаної з набуттям учнями нового знання та його застосуванням.
В статье освещаются научно-педагогические, в частности методические, направления исследований Г.Н. Мерсияновой, направленные на формирование отдельных составляющих профессионально-трудовой компетентности учащихся с нарушением психофизического развития. Отмечено, что важным направлением работы специальных школ является внедрение компетентностного подхода. На основе анализа нормативных документов МОН Украины дается определение предметной профессионально-трудовой компетентности как опыту предметно-преобразующей деятельности, связанной с приобретением учащимися нового знания и его применением.
The article highlights the scientific and educational, particularly methodical, research directions G.M. Mersiyanova aimed at the formation of the individual components of professional competence of students working in violation of the mental and physical development. Noted that an important focus of special schools is the introduction of competence approach. Based on the analysis of regulatory documents Department of education and science of Ukraine defines the subject of technological competence as experience subject-transforming activity related to the acquisition of new knowledge by students, its transformation and application components of professional competence and labor. Thoroughly analyzed in terms of scientific achievements in the formation of students competence graphic paid labor training teachers insufficient attention after the cancellation of the program for plotting.