У статті розглядаються сучасні психолого-педагогічні погляди на виникнення розладів функціонування опорно-рухового апарату у дітей дошкільного віку та особливості організації своєчасної комплексної психолого-медико-педагогічної допомоги таким дітям та членам їх родин. Автори стверджують, що є всі підстави для того, щоб профілактичне значення фізичної культури та спорту розцінювати як неспецифічне попередження припинення розвитку функціональних відхилень, насамперед з боку нервової, опорно-рухової, дихальної та серцево-судинної систем. Предметом дослідження стало також визначення особливостей порушень опорно-рухового апарату у дітей дошкільного віку та організація їх педагогічної корекції в умовах дошкільного навчального закладу. Запропоновані профілактичні заходи, що розроблені з урахуванням поширеності і структури порушень у дітей та їх зв‘язку з організацією навчально-виховного процесу, є ефективними для зміцнення здоров‘я дітей та не потребують значних фінансових витрат. Широке впровадження розробленої програми, яка передбачає активну участь учнів, батьків, педагогів, медичного персоналу, лікарів-ортопедів дозволить своєчасно провести ранню діагностику порушень опорно-рухового апарату дітей, організувати лікування і реабілітацію, запобігти фіксуванню патології і формуванню вертеброгенних захворювань.
В статье рассматривается современные психолого-педагогические взгляды на проблему возникновения нарушений опорно-двигательного аппарата у детей дошкольного возраста и особенности организации своевременной комплексной психолого-медико-педагогической помощи таким детям и членам их семей. Авторы утверждают, что есть все основания для того, чтобы профилактическое значение физической культуры и спорта расценивать как неспецифический тормоз развития функциональных отклонений, прежде всего со стороны нервной, опорно-двигательной, дыхательной та сердечнососудистой систем. Предметом исследования стало также определение особенностей нарушения опорно-двигательного аппарата у детей дошкольного возраста и организация их педагогической коррекции в условиях дошкольного учебного заведения. Предложенные профилактические мероприятия, которые разработаны с учетом распространенности и структуры нарушений у детей и их связи с организацией учебно-воспитательного процесса, являются эффективными для укрепления здоровья детей и не требуют значительных финансовых затрат. Широкое применение разработанной программы, которая предусматривает активное участие детей, родителей, педагогов, медицинского персонала позволит своевременно провести раннюю диагностику нарушений опорно-двигательного аппарата детей, организовать лечение и реабилитацию, избежать фиксирования патологии и формирования вертеброгенных заболеваний.
The article shows the modern psycho-pedagogical views on the problem of preschool children with disorders of the musculoskeletal system, and timely organization of complex psychological, medical and pedagogical assistance for such children and for their families. The authors argue that a preventive value of Physical Education and of sports should be considered as non-specific brake of development of functional disorders. The authors also examined characteristics of disorders of the musculoskeletal system of preschool age children and the organization of their pedagogical correction in preschool institutions. Were proposed some preventive measures which are based on the prevalence and on the structure of children‘s disorders and their close connection with the organization of educational process. Moreover, these measures are effective for health strengthening of children and they don‘t require significant financial resources. This program includes an active participation of children, their parents, pedagogues and medical staff. Wide application of this program will allow make an early diagnostics of disorders of the musculoskeletal system, therapy and rehabilitation, and avoid the fixing pathology and formation of vertebral diseases.