У статті розглядаються питання теорії і практики реабілітації та соціальної адаптації дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Автор доводить, що регіональні центри соціальної реабілітації можуть успішно вирішувати завдання освіти та виховання дітей-інвалідів лише з умов, коли будуть чітко визначені мета, завдання, функції та напрями їх діяльності; усіма організаторами й учасниками корекційно-реабілітаційного процесу будуть осмислені завдання ближньої і віддаленої перспективи того, що потрібно дітям з обмеженими можливостями для їх повноцінної адаптації та соціалізації. Вкрай необхідним визначено створення реабілітаційного середовища, у якому зростає і розвивається дитина, завдяки якому дитина-інвалід буде почувати себе повноцінним членом суспільства, яке впливає на процес її формування, має важливе значення для життєдіяльності, виступати організуючою структурою, у межах якої відбувається, процес розвитку дитини-інваліда як особистості. Педагогічні умови повинні охоплювати вирішення питань залучення дітей до найважливіших сфер життєдіяльності на основі використання комплексу сучасних форм і методів педагогічного та реабілітаційного впливу, забезпечення належної педагогічної освіти батьків та розвитку професійної майстерності працівників центрів ранньої соціальної реабілітації.
В статье рассматриваются вопросы теории и практики реабилитации и социальной адаптации детей с нарушениями в развитии. Автор доказывает, что региональные центры социальной реабилитации могут успешно решать задания обучения и воспитания детей-инвалидов только при условии, когда будут четко определены цели, задачи, функции и направления их деятельности; всеми организаторами и учасниками коррекционно-реабилитационного процесса будут осмыслены задания ближние и дальние перспективы того, что нужно детям с ограниченными возможностями для их полноценной адаптации и социализации. Выделено как необходимое создание реабилитационной среды, в которой растет и развивается ребенок, благодаря которой он будет чувствовать себя полноценным членом общества, которая влияет на процесс его формирования, имеет важное значения для жизнедеятельности, выступает организующей структурой, в рамках которой происходит процесс развития ребенка-инвалида как личности. Педагогические условия должны охватывать решение вопросов задействования детей в важнейшие сферы жизнедеятельности на основе использования комплекса современных форм и методов педагогического и реабилитационного влияния, обеспечения надлежащего педагогического образования родителей и развитие профессионального мастерства работников центров ранней социальной реабилитации.
In the article examines the issue of the theory and practice of rehabilitation and social adaptation of children with disorders of development. The author proves that the regional centers of social rehabilitation can solve the tasks of education of disabled children very successfully. It can be truth provided that aims, tasks, functions and the directions of their activities will be identified. The tasks of prospects for needs of disabled children, adaptation and socialization of them will be identified by organizers and participants of the correctional and rehabilitation process. It is very important create a rehabilitation ―sphere‖ (environment), where children will grow up and develop. This ―sphere‖ affects on the process of formation of these children and it also has an important value for their vital activity. Additionally, it is an organizing structure, which helps disabled children become a personality. Pedagogical conditions should cover the solutions of problems of involvement of children in the most important spheres of life based on using of complex of the modern forms and methods of pedagogical and rehabilitation impact. Moreover, it includes the ensuring of proper pedagogical education of parents and development of professionalism of workers at the centers of earlier social rehabilitation.