Стаття присвячена проблемі організації корекційної роботи з глибоко розумово відсталими дітьми. Обґрунтовано необхідність надання якісної освіти таким дітям. Здійснено аналіз та порівняння систем спеціальної освіти та подальшої соціальної адаптації дітей з глибокою розумовою відсталістю у США, Канаді, Англії, Німеччині, Голландії та Україні. Виявлено, що вони у певній мірі схожі, проте така система в Україні характеризується загальною недосконалістю і у багатьох аспектах незавершеністю, що пов‘язано з такими факторами, як рівень економічного та політичного становища, недостатній рівень культурного та наукового розвитку тощо. Було окреслено як позитивні сторони існуючих систем корекційного навчання та виховання, так і суттєві недоліки. Серед позитивних сторін: накопичений практичний досвід, методичні досягнення, покращення змісту етапів корекційно-виховної роботи з глибоко розумово відсталими дітьми. До негативних сторін віднесено неможливість повноцінно заохотити до корекційного процесу родини, недооцінювання соціальної та трудової адаптації, невирішеність проблеми майбутнього працевлаштування даної категорії дітей. Намічено такі тенденції розвитку корекційної освіти дітей з глибокою розумовою відсталістю як проведення наукових досліджень, розроблення та застосування нових навчальних методик у цій галузі, пошук ефективних шляхів соціально-трудової адаптації.
Статья посвящена проблеме организации коррекционной работы с глубоко умственно отсталыми детьми. Обосновано необходимость предоставления качественного образования таким детям. Осуществлен анализ и сравнение систем специального образования и дальнейшей социальной адаптации детей с глубокой умственной отсталостью в США, Канаде, Англии, Германии, Голландии и Украине. Выявлено, что они в определенной степени похожи, однако такая система в Украине характеризуется общим несовершенством и во многих аспектах незаконченностью, что связано с такими факторами, как уровень экономического и политического положения, недостаточный уровень культурного и научного развития и т.д. Были обозначены как позитивные стороны существующих систем коррекционного обучения и воспитания, так и существенные недочеты. Среди позитивных сторон: накопленный практический опыт, методические достижения, улучшение содержания этапов коррекционно-воспитательной работы с глубоко умственно отсталыми детьми. К негативным сторонам отнесено невозможность полноценного привлечения к коррекционному процессу семьи, недооценка социальной и трудовой адаптации, нерешенность проблемы будущего трудоустройства данной категории детей. Намечены такие тенденции развития коррекционного образования детей с глубокой умственной отсталостью как проведение научных исследований, разработка и использование новых учебных методик в этой области, поиск эффективных путей социально-трудовой адаптации.
The article deals with the organization of correctional work with a deeply mentally retarded children. Justified by the need to provide quality education for these children. The analysis and comparison of systems of special education and social adaptation of children with profound mental retardation in the United States, Canada, England, Germany, the Netherlands and Ukraine. Revealed that they are to some extent similar, but such a system in Ukraine is characterized by general imperfection and incompleteness in many aspects, due to factors such as the level of economic and political situation, lack of cultural and scientific development, etc. Were identified as positive aspects of the existing system of corrective training and education, as well as significant flaws. Among the positive aspects: lessons learned, methodological advances, improving the content of the stages corrective training with deeply mentally retarded children. The negative sides attributed the inability to fully bring to the correctional process family, the underestimation of social and labor adaptation, unresolved problems of the future employment of this category of children. Scheduled such development trends of correctional education for children with profound mental retardation as a research, development and use of new teaching methods in this field, the search for effective ways of social adaptation.