У статті розглядаються питання теорії і практики психофізичної реабілітації та соціальної адаптації студентів з порушеннями опорно-рухового апарату засобами корекційної фізичної культури і спорту. Розроблена структурно-функціональна схема роботи з оздоровлення вузівської молоді та структура впровадження здоров'язберігаючого середовища, яка орієнтована на комплексному підході до вирішення питань діагностики, корекції фізичного і психофізіологічного стану студентів. Визначено основний зміст оптимізації управління навчальним процесом студентів на основі розробленої здоров'язбережувальної педагогічної моделі фізичної культури і оздоровчого тренування, що дозволило сформувати у них адекватне мотиваційно-ціннісне відношення до свого здоров'я, правильного способу життєдіяльності як одного з критеріїв поліпшення якості життя. Спираючись на аналіз сучасного стану справ щодо соціалізації осіб з обмеженими психофізичними можливостями в Україні, вивчення практичного досвіду професійної підготовки та реабілітації інвалідів, базового законодавства, яке регламентує відповідну діяльність установ освіти, а також орієнтуючись на науково-теоретичний аналіз інновацій досвідчених вітчизняних та зарубіжних педагогів-науковців і практиків у галузі соціального захисту інвалідів, авторами були визначені педагогічні умови забезпечення ефективності адаптаційних можливостей осіб з порушеннями опорно-рухового апарату.
В статье рассматриваются вопросы социальной адаптации студентов с нарушениями опорно-двигательного аппарата средствами коррекционной физической культуры и спорта. Разработана структурно-функциональная схема оздоровительной работы с вузовской молодежью и структура внедрения здоровьесберегающей среды, которая сориентирована на комплексном подходе по решению вопросов диагностики, коррекции физического и психофизиологического состояния студентов. Определено содержание проблемы оптимизации управления учебным процессом студентов на основе разработанной здоровьесберегающей педагогической модели физической культуры и оздоровительной тренировки, что позволило сформировать у них адекватное мотивационно-ценностное отношение к своему здоровью, правильному способу жизнедеятельности как одного из критериев улучшения качества жизни. Опираясь на анализ современного состояния дел по социализации лиц с ограниченными психофизическими возможностями в Украине, изучения практического опыта профессиональной подготовки и реабилитации инвалидов, базового законодательства, которое регламентирует соответственную деятельность учреждений образования, а также ориентируясь на научно-теоретический анализ инноваций известных отечественных и зарубежных педагогов и практиков в отрасли социальной защиты инвалидов, автором были определены педагогические условия обеспечения эффективности адаптационных возможностей лиц с нарушениями опорно-двигательного аппарата.
The article examines the issue of social adaptation of students with disorders of the musculoskeletal device by using correctional physical education and sport. The structural and functional scheme of healing process of students and the structure of implementation of health-saving sphere were developed by orienting on complex approach of solving the issues of diagnostics, correction of physical and psychophysiological condition of students. The content of optimization problems of the management of educational process was determined. It based on the health-saving pedagogical model of physical culture and healing process that allowed them to form an adequate motivational and valuable attitude towards their health and the proper way of life. The article based on the analysis of the current state of affairs on the socialization of persons with psychophysical disorders (in Ukraine), on studying of the practical experience of professional training and rehabilitation of disabled persons, on the basis legislation, and as well as on the scientific and theoretic analysis of innovations of famous domestic and foreign pedagogues and practitioners in the industry of the social protection of disabled persons. Therefore, pedagogical conditions of maintenance of the effectiveness at adaptation possibilities of people with disorders of the musculoskeletal device were indentified by the author.