У статті розглядається проблема формування у старших дошкільників усвідомленого орієнтування у звуковому складі слова шляхом проведення корекції акустико-артикуляційних диференційовок. Наголошується, що оскільки надалі ці мовленнєві операції становитимуть основу опанування письма та читацьких умінь, важливо враховувати базові механізми артикуляційного та акустичного аспектів мовленнєвої діяльності. Розглянуто сутність психофізіологічних механізмів акустико-артикуляційних навичок та проаналізовано процес їхнього розвитку в онтогенезі мовлення. На основі аналізу наукових джерел визначено старший дошкільний вік як оптимальний для стимуляції й удосконалення міжпівкульної взаємодії як психофізіологічного базису мовленнєвих сенсо-моторних функцій. Зазначено, що проведення спеціальної корекційно-розвивальної роботи щодо активізації міжпвікульної взаємодії у старших дошкільників доцільне з огляду на реалізацію можливості впливу на патологічні механізми порушень фонетичного компоненту мовлення, в тому числі порушень мовно-слухових і мовно-рухових навичок. Наголошено на важливості урахування психофізіологічних закономірностей формування мозкової організації психічних процесів в онтогенезі, яка відбувається у напрямках від стовбурових і підкіркових утворень до кори головного мозку (знизу вверх), від правої півкулі мозку до лівої (справа наліво), від задніх відділів мозку до передніх (ззаду наперед). Запропоновано послідовність та орієнтовний зміст корекційної роботи з визначеної проблематики.
В статье рассматривается проблема формирования у старших дошкольников осознанного ориентирования в звуковом составе слова путем проведения коррекции акустико-артикуляционных дифференцировок. Отмечается, что поскольку в дальнейшем эти речевые операции составят основу овладения письма и читательских умений, важно учитывать базовые механизмы артикуляционного и акустического аспектов речевой деятельности. Рассмотрена сущность психофизиологических механизмов акустико-артикуляционных навыков и проанализирован процесс их развития в онтогенезе речи. На основе анализа научных источников определен старший дошкольный возраст как оптимальный для стимуляции и совершенствования межполушарного взаимодействия как психофизиологического базиса речевых сенсо-моторных функций. Указано, что проведение специальной коррекционно-развивающей работы по активизации межполушарного взаимодействия у старших дошкольников целесообразно с точки зрения реализации возможности влияния на патологические механизмы нарушений фонетического компонента речи, в том числе нарушений речеслуховых и речедвигательных навыков. Подчеркивается, что важно учитывать психофизиологические закономерности формирования мозговой организации психических процессов в онтогенезе, которая происходит в направлениях от стволовых и подкорковых образований к коре головного мозга (снизу вверх), от правого полушария мозга к левому (справа налево), от задних отделов мозга к передним. Предложена последовательность и ориентировочное содержание коррекционной работы по избранной проблематике.
The article deals with the problem of forming the older preschooler‘s conscious orientation in sound structure of speech through the correction of acoustic-articulatory differentiations. It is noted that since in the future, these operations form the basis of verbal mastery of writing and reading skills, it is important to take into account the basic mechanisms of articulation and acoustic aspects of speech activity. The essence of the psychophysiological mechanisms of acoustic-articulatory skills and analyze the process of their development in ontogenesis of speech. Defined as preschool age for optimal stimulation of functional connection between the hemispheres of the brain and for development of psycho-physiological basis of sensory and motor functions of speech. The article reports that the special remedial and developmental work to enhance the functional connection between the hemispheres of the brain in older preschoolers suitable for correction of pathological mechanisms of phonetic and phonemic disorders of speech components. The author emphasizes the importance of accounting psychophysiological patterns of brain organization of mental processes in ontogenesis. As is known, it is performed in several ways: from the stem and subcortical structures in the cortex, from the right brain to the left, from the rear to the front of the brain. The article suggests a sequence of corrective work according problem of research. Proposed the content of exercises to practice phonemic and articulatory processes.