У статті розкриваються науково-педагогічні підходи до організації і здійснення системи корекційно-виховної роботи у школах сліпих, які у своїх наукових працях обгрунтував і розробив видатний український тифлопедагог І.С. Моргуліс. Показано, що запропонована вченим педагогічна система грунтується на реалізації компенсаторних можливостей психіки сліпої дитини, при цьому особливий акцент робится на вдосконаленні методів і засобів трудового навчання як надзвичайно важливого напряму корекційної роботи із сліпими та слабозорими дітьми. І.С. Моргуліс переконливо показав, що навчально-пізнавальна діяльність сліпих дітей як спосіб відношення до зовнішнього світу є найбільш значущою сферою психіки, на основі чого ним зроблений важливий висновок стосовно того, що нормалізація психіки сліпих дітей залежить від рівня розвитку навчально-пізнавальної діяльності, а також від спеціально організованих педагогічних умов. Дослідження І.С. Моргуліса свідчать про те, що завдяки трудовому навчанняю пізнавальні дії незрячих дітей поступово набувають планомірного та полісенсорного характеру, що сприяє успішному формуванню образів предметів праці і підсиленню їх регулюючого впливу на практичну діяльність.
В статье раскрываются научно-педагогические подходы к организации и осуществлению системы корекционно-воспитательной работы в школах слепых, которые в своих научных трудах обосновал и разработал выдающийся украинский тифлопедагог И.С. Моргулис. Показано, что предложенная ученым педагогическая система основывается на реализации компенсаторных возможностей психики слепого ребенка, при этом особый акцент делается на совершенствовании методов и средств трудового обучения как чрезвычайно важного направления корекционной работы со слепыми и слабовидящими детьми. И.С. Моргуліс убедительно показал, что учебно-познавательная деятельность слепых детей как способ отношения к внешнему миру является наиболее значимой сферой психики, на основе чего им сделан важный вывод относительно того, что нормализация психики слепых детей зависит от уровня развития учебно-познавательной деятельности, а также от специально организованных педагогических условий. Исследования И.С. Моргулиса свидетельствуют о том, что благодаря трудовому навчанняю познавательные действия незрячих детей постепенно приобретают планомерный и полисенсорный характер, который способствует успешному формированию образов предметов труда и усилению их регулирующего влияния на практическую деятельность.
The article is devoted to consideration of scientifically-pedagogical approaches to organization and realization of the system of correctionsl work in schools for blind children, which is worked out by prominent Ukrainian pedagogue І.S. Morgulis in his scientific transactions. It is shown that the pedagogical system is based on realization of scray possibilities of psyche of blind children, the special accent is made on the improvement of methods and facilities of career and labour education as extraordinarily important way of correctional work with blind children. Numerous results of experimental labour studies of blind and visualy impaired children, carried out in accordance with principles of correctional process, worked out by I. S. Morgulis, showed convincingly, that labour activity of blind schoolboys provided the substantial increase of level of educational-cognitive actions of blind children. It shows up in the dynamics of transition from passively-contemplative to actively-converting attitude of schoolboys toward the articles of activity, from concretely-effective to the concretely-vivid analysis and synthesis of objects and phenomena. I. S. Morgulis showed convincingly, that educational-cognitive activity of blind children as a method of attitude toward the outer world is the most meaningful sphere of psyche, on the basis of what an important conclusion is done: normalization of psyche of blind children depends on the level of development of educational-cognitive activity, and also from the specially organized pedagogical terms. Researches of І.S. Morgulis also testify that due to labour education the cognitive actions of blind children gradually acquire systematic and polysensative character which assists the successful forming of characters of the articles of labour and strengthening of them regulative influence on practical activity.