В статті викладені результати проведеного наукового дослідження «Допрофесійна підготовка підлітків з порушеннями функцій опорно-рухового апарату в центрах соціальної реабілітації». Визначені тринадцять критеріїв та показників методики допрофесійної підготовки підлітків з порушеннями функцій опорно-рухового апарату, зазначені методики визначення рівня допрофесійної готовності та засоби впливу на розвиток допрофесійних здібностей підлітків. В статті проаналізовані висновки та зроблено порівняльний аналіз показників допрофесійної готовності групи підлітків з порушеннями функцій опорно-рухового апарату, та групи здорових підлітків першого етапу педагогічного експерименту. Також представлено порівняльний аналіз і висновки результатів тестування контрольної та експериментальної груп підлітків з порушеннями функцій опорно-рухового апарату. Описаний етап експериментальної апробації методики допрофесійної підготовки підлітків з порушеннями функцій опорно-рухового апарату у ході реального процесу соціальної реабілітації в центрах соціальної реабілітації дітей-інвалідів дозволив зробити узагальнюючий висновок – допрофесійна підготовка надає можливість скорегувати та оптимізувати готовність підлітка до свідомого і доцільного вибору професії, вдалого професійного навчання та працевлаштування. Також доведено, що супровід підлітка з порушеннями функцій опорно-рухового апарату спираючись на визначені критерії допрофесійної підготовки допоможе підвищити ефективність соціальної реабілітації та наступної професійної реабілітації підлітка.
В статье изложены результаты проведенного научного исследования «Допрофессиональная подготовка подростков с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата в центрах социальной реабилитации». Определены тринадцать критериев и показателей методики допрофессиональной подготовки подростков с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата, описаны методики определения уровня допрофессиональной готовности и методики развития допрофессиональных способностей подростков. В статье проанализированы выводы эксперимента и сделан сравнительный анализ показателей допрофессиональной готовности группы подростков с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата, и группы здоровых подростков первого этапа педагогического эксперимента. Также представлены сравнительный анализ и выводы по результатам тестирования контрольной и экспериментальной групп подростков с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата. Описанный этап экспериментальной апробации методики допрофессиональной подготовки подростков с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата в ходе реального процесса социальной реабилитации в центрах социальной реабилитации детей-инвалидов позволил сделать обобщающий вывод - допрофессиональная подготовка позволяет скорректировать и оптимизировать готовность подростка к сознательному и целесообразному выбору профессии, удачному профессиональному обучению и трудоустройству. Также доказано, что реабилитация подростка с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата, опирающаяся на обозначенные критерии допрофессиональной подготовки, поможет повысить эффективность социальной реабилитации и последующую профессиональную реабилитацию подростка
The article presents the results of a scientific study "pre-professional training of adolescents with disorders of the musculoskeletal apparatus in social rehabilitation centers." Identified thirteen criteria and indicators methodology pre-professional training of adolescents with disorders of the musculoskeletal system, describes procedures for determining the readiness of pre-professional and pre-professional development methodology abilities of teenagers. The article made comparative analysis of pre-vocational readiness group of teenagers with disorders of the musculoskeletal system, and a group of healthy adolescents in the first stage of the pedagogical experiment. Also presents a comparative analysis and conclusions on the results of testing the control and experimental groups of adolescents with disorders of the musculoskeletal system. Conclusion - pre-professional training allows to adjust and optimize the readiness of the adolescent to the conscious and judicious choice of profession, successful training and employment. It is also proved that the rehabilitation of a teenager with disabilities of the musculoskeletal system, based on the specified criteria for pre-professional training, increases the effectiveness of rehabilitation and subsequent vocational rehabilitation teenager.