Стаття присвячена дослідженню особливостей оволодіння граматичною будовою мови дітьми із нерізко вираженим загальним недорозвиненням мовлення. На початку статті здійснено аналіз досліджень з поставленого питання та доведено актуальність обраної теми. Визначено поняття «граматична система мови», розмежовано такі поняття як «словотвір» і «словозміна». У статті висвітлено складний процес засвоєння граматичних засобів мови дитиною. Вказані основні його періоди за О. Гвоздєвим, які спостерігаються під час нормального мовленнєвого розвитку. Розкрито особливості становлення граматичної системи мови у дітей, що страждають на нерізко виражене загальне недорозвинення мовлення. Описано специфічні помилки, які зустрічаються під час узгодження числа іменника і пов‘язаною із ним формою дієслова, визначення роду слів, узгодження іменників та прикметників, засвоєння відмінкових форм іменників, використання дієвідміни. Особливості становлення граматичної системи мови у дітей із нерізко вираженим загальним недорозвиненням мовлення подано у порівнянні із дітьми з нормальним мовленнєвим розвитком. Обґрунтовано подальше дослідження вказаної проблеми з метою удосконалення методів корекції порушень мовленнєвої діяльності у дітей із патологією мовлення.
Статья посвящена исследованию особенностей овладения грамматическим строем речи детьми с нерезко выраженным общим недоразвитием речи. В начале статьи осуществлен анализ исследований по поставленному вопросу и доказана актуальность выбранной темы. Определено понятие «грамматическая система языка», разграничены такие понятия как «словообразование» и «словоизменение». В статье освещен сложный процесс усвоения грамматических средств языка ребенком. Указаны основные его периоды по А. Гвоздеву, наблюдаемые во время нормального речевого развития. Раскрыты особенности становления грамматической системы языка у детей, страдающих нерезко выраженным общим недоразвитием речи. Описаны специфические ошибки, которые встречаются при согласовании числа существительного и связанной с ним формой глагола, определение рода слов, согласование существительных и прилагательных, усвоение падежных форм существительных, использование спряжения. Особенности становления грамматической системы языка у детей с нерезко выраженным общим недоразвитием речи представлены в сравнении с детьми с нормальным речевым развитием. Обоснованно дальнейшее исследование указанной проблемы с целью усовершенствования методов коррекции нарушений речевой деятельности у детей с патологией речи.
The article investigates the features of mastering grammatical structure of the language of children with mild expressed general underdevelopment of speech. In the beginning of the analysis of research on the question posed and the urgency of the chosen topic. The notion of "grammatical system of language" delineated concepts such as "derivation" and "inflection". The article highlights the complex process of mastering grammar of the language the child. These major periods of his A. Gvozdev that occur during normal speech development. The features of the formation of the grammatical system of language in children suffering from mild expressed a general underdevelopment of speech. We describe the specific errors that occur during the coordination number of a noun and a related form of the verb, the definition of kind words, agreement of nouns and adjectives, learning case forms of nouns, using conjugation. Features of the formation of the grammatical system of language in children with mild expressed general underdevelopment of speech given in comparison with children with normal language development. Substantiated further study of this problem in order to improve methods of correction of speech activity in children with disorders of speech.