Стаття присвячена проблемі ставлення до успіху розумово відсталих учнів, що визначає значною мірою їх активність, рівень успішності та самореалізації у навчально-виховній діяльності. Здійснено теоретичний аналіз вивчення ставлення до успіху у спеціальній психолого-педагогічній літературі. Визначено поняття ставлення до успіху; чинники, що впливають на його формування й визначають якісну характеристику; критерії, показники та типи ставлення до успіху розумово відсталих учнів молодших класів (виразно позитивне, зацікавлене, недостатньо виразно позитивне, негативне та байдуже). Визначена необхідність дослідження ставлення до успіху з метою визначення ефективних педагогічних умов створення ситуації успіху у навчально-виховній діяльності учням з порушеннями інтелекту. Представлено результати дослідження, що засвідчили недостатність сформованості позитивного та дієвого ставлення до успіху розумово відсталих молодших школярів. Визначено особливості ставлення до успіху розумово відсталих учнів, а саме: нездатність переносити свої успіхи з одного виду діяльності в інший; недостатнє усвідомлення сутності успіху та шляхів його досягнення, значення навчання та оцінки; переважання мотивів уникнення невдачі; наявність значної частини учнів, що характеризуються відсутністю бажання досягати успіху, а отже пасивністю та несформованістю ставлення до успіху. Обґрунтована необхідність впровадження нових форм і методів роботи з метою формування позитивного та дієвого ставлення до успіху.
В статье представлена проблема отношения к успеху умственно отсталых учащихся как фактора влияющего на активность и успешность учащихся в учебно-воспитательной деятельности, а также на формирования их успешной личности. Осуществлен теоретический анализ изучения отношения к успеху в специальной психолого-педагогической литературе. Определено понятие отношения к успеху, выделены факторы, влияющие на его формирования, а также критерии, показатели и типы отношения к успеху в учебно-воспитательной деятельности. Определена необходимость исследования отношения к успеху с целью определения эффективных условий создания для учащихся ситуации успеха и стимулирования к его достижению. Представлены результаты исследования отношения к успеху умственно отсталых учащихся. Результаты свидетельствуют о недостаточности сформированости положительного отношения к успеху умственно отсталых учащихся и позволяют выделить такие особенности их отношения к успеху в целом: неспособность переносить свои успехи с одного вида деятельности в другой; недостаточность осознанности сущности успеха, учебной деятельности в целом, оценки как показателя успешности; преобладание мотивов избегания неудачи; наличие значительного процента учащихся, у которых отсутствует желание достигать успеха в учебной деятельности. Обоснована необходимость внедрения новых форм и методов работы с учащимися с целью формирования положительного и активного отношения к успеху.
The article is devoted to attitude to the success of mentally retarded pupils of junior classes. The article presents the results of experimental studies of attitude to the success of mentally retarded pupils of junior classes of auxiliary school in educational activities. Study the problem of forming a positive attitude to the success in educational activities is essential to the practice of correctional pedagogy. The article contains an analysis of special psychological and pedagogical literature of research problem, insufficiency research in correctional pedagogy. The theoretical analysis of the literature has allowed to identify the main factors influencing the formation of attitude to the success and indicated the necessity of research attitude to the success of mentally retarded pupils. The results of the special studies of features and the types of attitude to the success of mentally retarded pupils of junior classes in educational activities are present. Results of the study indicate the necessity for introduction of new forms and methods of work in the practice of auxiliary school for the purpose of creating a positive and active attitude to the success of mentally retarded pupils of junior classes.