У статті подано огляд наукової літератури вітчизняних та зарубіжних філософів та психологів щодо етапів накопичення та трансформації знань про осіб з обмеженими можливостями. Розкривається п’ять етапів становлення спеціальної психології: позбавлення суспільства від осіб з обмеженнями, пояснення обмежень покаранням за гріхи, гуманне ставлення до осіб з порушеннями, розвиток надання допомоги та організація консультативної допомоги особам та їх родичам. Детальна увага приділяється ставленню до осіб з обмеженими можливостями у двадцятому столітті: окремо розглядаються ставлення до осіб з обмеженнями за кордоном та у нашій державі. Розпочинаючись із ідей соціальної користі людини з психофізичними порушеннями, двадцяте століття після ІІ Світової війни по-своєму розвивається у країнах Заходу та СРСР. Так, за кордоном пріоритетними стають інтереси особистості над інтересами держави, а в СРСР – пріоритет суспільства над інтересами особистості. Лише в кінці ХХ століття переважаючими всесвітніми тенденціями стало прийняття людини з обмеженнями як повноцінного члена суспільства, з її потребами та можливостями.
В статье представлен обзор научной литературы отечественных и зарубежных философов и психологов относительно этапов накопления и трансформации знаний о лицах с ограниченными возможностями. Раскрывается пять этапов становления специальной психологии: лишение общества от лиц с ограничениями, объяснение ограничений наказанием за грехи, гуманное отношение к лицам с нарушениями, развитие оказания помощи и организация консультативной помощи лицам и их родственникам. Детальная внимание уделяется отношению к лицам с ограниченными возможностями в двадцатом веке: отдельно рассматриваются отношения к лицам с ограничениями за рубежом и в нашей стране. Начинаясь с идей социальной пользы человека с психофизическими нарушениями, двадцатый век после Второй мировой войны по-своему развивается в странах Запада и СССР. Так, за рубежом приоритетными становятся интересы личности над интересами государства, а в СССР - приоритет общества над интересами личности. Только в конце ХХ века преобладающими всемирными тенденциями стало принятие человека с ограничениями как полноценного члена общества, с его потребностями и возможностями.
This article provides an overview of the scientific literature of domestic and foreign philosophers and psychologists on the accumulation and transformation of knowledge about individuals with disabilities. Reveals five stages of special psychology: getting rid society of persons with disabilities, explain the limitations punishment for sin, humane treatment of persons with disabilities, development assistance and organization consulting assistance to individuals and families. Detailed attention is paid to the treatment of persons with disabilities in the twentieth century: the separately examined the treatment of persons with disabilities abroad and in our country. Beginning with ideas of social benefit people with mental and physical disabilities, the 20th century after World War II has own developing in the West and the USSR. The overseas interests are prioritized over the interests of individual states and the Soviet Union - the priority of society over the individual. Only in the late twentieth century, the prevailing worldwide trend was the adoption of a person with disabilities as full members of society , with its needs and capabilities.