У статті розглядається проблема мовленнєвої готовності дітей до навчання у школі як феномен лінгводидактики. Здійснено аналіз загальнодидактичних напрямків мовленнєвої готовності. Проаналізовано діючі навчально-виховні програми, державний документ, який визначає зміст і державні стандарти якості розвитку, виховання і навчання дитини перших 6 років в Україні (Базовий компонент дошкільної освіти). Зазначено, що вищевказані програми та документи є методичним орієнтиром для педагога. Враховуючи статистичні дані логопедичних досліджень останніх років щодо збільшення кількості дітей, які йдуть до школи з тими чи іншими мовленнєвими порушеннями, актуальним залишається питання включення логопедичної допомоги (діагностики, корекції, просвітницької діяльності, пропедевтики) як розділу до названого державного документу. Представлені комплексні дослідження стану дошкільної освіти Європейської дослідницької асоціації (ERA) на 2013 рік. Обґрунтовано необхідність у розрізненні термінів «мовленнєва готовність» та «мовленнєва підготовка» дітей до навчання у школі. Представлені основні визначення вищезазначених термінів з різних наукових шкіл, та розмежування у їх використанні. Визначені парадигми вивчення мовленнєвої готовності з логопсихологічного напрямку, враховуючи сучасні дослідження психології, нейропсихології, психолінгвістики, нейролінгвістики, логопатології.
В статье рассматривается проблема речевой готовности детей к обучению в школе как феномен лингводидактики. Осуществлен анализ общедидактичных направлений речевой готовности. Проанализированы действующие учебно-воспитательные программы, государственный документ, который определяет содержание и государственные стандарты качества развития, воспитания и обучения ребенка первые 6 лет в Украине (Базовый компонент дошкольного образования). Отмечено, что вышеуказанные программы и документы являются методическим ориентиром для педагога. Учитывая статистические данные логопедических исследований последних лет относительно увеличения количества детей, которые идут в школу с теми или другими речевыми нарушениями, актуальным остается вопрос включения логопедической помощи (диагностики, коррекции, просветительской деятельности, пропедевтики) как раздела к названному государственному документу. Представленные комплексные исследования состояния дошкольного образования Европейской исследовательской ассоциации (ERA) на 2013 год. Обосновано необходимость в различении терминов "речевая готовность" и "речевая подготовка" детей к учебе в школе. Представленные основные определения вышеупомянутых терминов из разных научных школ, и разграничения в их использовании. Определены парадигмы изучения речевой готовности из логопсихологического направления, учитывая современные исследования психологии, нейропсихологии, психолингвистики, нейролингвистики, логопатологии.
The article considers the problem of speech readiness of children to school as a phenomenon of linguistic didactics. The analysis of the all-didactic directions of speech ready. Analyzed the existing educational programs, the state document that defines the content and state standards of quality development and education of a child of the first 6 years in Ukraine (the Basic component of preschool education). Noted that the above programs and documents are methodological guide for the teacher. Given the statistics speech therapy studies in recent years to increase the number of children that go to school with those or other speech problems, the question remains relevant to the inclusion of speech therapy services (diagnostics, correction, educational activities, propaedeutics) as section to the named state document. Presenting a comprehensive study of the status of preschool education European research Association (ERA) in 2013. The necessity in distinguishing between the terms «speech readiness» and «speech training children for school. Presents basic definitions of the above terms of different scientific schools, and the differences in their use. Certain paradigm study of speech ready with logopsikhology direction, given the current study psychology, neuropsychology, psycholinguistics, neirolinguistics, logopathology.