У статті досліджується проблема розвитку комунікативних здібностей дітей раннього віку, порушуються питання про психофізіологічні механізми оволодіння мовленнєвою функцією дітьми перших років життя. Проаналізовано умови та шляхи оволодіння дитиною когнітивними уміннями та навичками. Визначено критерії сформованості комунікативно-мовленнєвих здібностей дітей раннього дошкільного віку. Описано рівні, на яких відбувається комунікативно-мовленнєвий розвиток дитини. Визначено актуальність даної статті, яка полягає в тому, що підвищення ефективності дошкільної освіти шляхом реформування галузі відповідно до Концепції державної цільової програми розвитку дошкільної освіти передбачає дослідження низки психолого-педагогічних проблем, серед яких чільне місце посідає проблема комунікативно-мовленнєвого розвитку дітей раннього дошкільного віку. За даними наукових досліджень, порушення спілкування в дитинстві призводить до втрати емоційних контактів з дорослими та однолітками, до відсутності комплексу пожвавлення, недорозвинення комунікативної функції мовлення, до нездатності встановлення конструктивних взаємовідносин, несформованості навичок спілкування. Зазначено, що саме комунікативні здібності забезпечують ефективність спілкування, адекватне сприйняття й оцінку інших людей, соціально-психологічну адаптацію дитини раннього віку.
В статье исследуется проблема развития коммуникативных способностей детей раннего возраста, затрагиваются вопросы о психофизиологических механизмах овладения речевой функцией детьми первых годов жизни. Проанализированы условия и пути овладения ребенком когнитивными умениями и навыками. Определены критерии сформированности коммуникативно-речевых способностей детей раннего дошкольного возраста. Описаны уровни, на которых происходит коммуникативно-речевое развитие ребенка. Определена актуальность данной статьи, которая заключается в том, что повышение эффективности дошкольного образования путем реформирования отрасли в соответствии с Концепцией государственной целевой программы развития дошкольного образования предусматривает исследование ряда психолого-педагогических проблем, среди которых главное место занимает проблема коммуникативно-речевого развития детей раннего дошкольного возраста. По данным научных исследований, нарушения общения в детстве приводит к потере эмоциональных контактов с взрослыми и однолетками, к отсутствию комплекса оживления, недоразвития коммуникативной функции речи, к неспособности установления конструктивных взаимоотношений, несформированности навыков общения. Отмечено, что именно коммуникативные способности обеспечивают эффективность общения, адекватное восприятие и оценку других людей, социально психологическую адаптацию ребенка раннего возраста.
The problem of developing communicative flairs of children of early age is investigated in the article, questions are affected about the psihofiziology mechanisms of capture by a speech function by the children of the first years of life. Terms and ways of capture are analysed by a child by cognitive abilities and skills. The criteria of formed of communicative-speech capabilities of children of early preschool age are certain. Levels there is communicative-speech development of child on that are described. Actuality of this article, that consists in that the increase of efficiency of preschool education by reformation of industry in accordance with Conception of the government having a special purpose program of development of preschool education envisages research of row of psyhology-pedagogikals problems among that a main place is occupied by the problem of communicative-speech development of children of early preschool age, is certain. From data of scientific researches, violations over of commonunication in childhood brings to the loss of emotional contacts with adults and childrens the same age, to absence of complex of revival, excalation of communicative function of broadcasting, to inability of establishment of structural mutual relations, unformed of skills of commonunication. It is marked that exactly communicative capabilities provide efficiency of commonunication, adequate perception and estimation of other people, socially psychological adaptation of child of early age.