Стаття присвячена особливостям подачі мовленнєвого матеріалу в процесі підготовки до школи дітей зі зниженим зором старшого дошкільного віку та вимогам до комунікативної поведінки психолого-педагогічного колективу. Розглянуті елементи комунікативної поведінки педагога, що має бути прикладом для наслідування та сприяти правильному засвоєнню норм спілкування. Описані умови створення психолого-педагогічним колективом спеціального дошкільного закладу атмосфери емоційного благополуччя для кожної дитини, що сприяє формуванню мовленнєвих знань та гармонійності розвитку особистості в цілому. Сформульовано вимоги до подачі мовленнєвого матеріалу. Визначено місце в системі мовленнєвої підготовки до школи в спеціальних дошкільних закладах для дітей з вадами зору використання педагогом адекватного комунікативного стилю, оскільки те, як подається мовленнєвий матеріал, сильно впливає на сприймання його дитиною зі зниженим зором. Представлені розроблені комплекси рекомендованих і неприпустимих стилів спілкування педагогів спеціальних дошкільних закладів для дітей зі зниженим зором. Визначено підґрунтя забезпечення мотивації дітей до розвитку мовлення, що відбувається як під час різних форм роботи в межах дошкільного закладу, так і вдома, під час роботи батьків з дітьми за індивідуальними порадами тифлопедагога. Описано роботу педагогів з батьками, яка полягає в роз’ясненні батькам значення високого рівня мовленнєвого розвитку їхніх дітей для навчання в школі та їх консультуванні пороботі, яка має відбуватися вдома для закріплення знань та вмінь, отриманих у дошкільному закладі.
В статье описаны особенности подачи речевого материала в процессе подготовки к школе детей со сниженным зрением старшего дошкольного возраста и требованиям к коммуникативному поведению психолого-педагогического коллектива. Коммуникативное поведение педагога обозначено как таковое, что должно быть примером для подражания и оказывать содействие правильному усвоению норм общения ребенком. Описаны условия создания психолого-педагогическим коллективом специального дошкольного учреждения атмосферы эмоционального благополучия для каждого ребенка, что в результате оказывает содействие формированию речевых знаний и гармонии развития личности в целом. Также сформулированы и описаны требования к подаче речевого материала. Поскольку правильная подача речевого материала сильно влияет на восприятие его ребенком со сниженным зрением, представлено разработанные комплексы рекомендованных и недопустимых коммуникативных стилей, которые используют в своей работе педагоги специальных дошкольных учреждений для детей со сниженным зрением. Определена основа обеспечения мотивации детей к развитию речи, которая происходит как во время разных форм работы в пределах дошкольного учреждения, так и дома, во время работы родителей с детьми по индивидуальным советам тифлопедагога. Описана работа педагогов с родителями, которая заключается в разъяснении родителям значения высокого уровня речевого развития их детей для обучения в школе и их консультировании по работе, которая должна выполняться дома для закрепления знаний и умений, полученных в дошкольном учреждении.
The article defines the place of the adequate teacher’s communication style in the system of speech training for school in a special pre-school for children with visual impairments, as the way in which material is presented has a great impact on its perception by the children. The features of teacher’s communicative behavior are defined, which should set example for the children and promote proper learning of the language. It also reveals the issues of setting the atmosphere of emotional wellbeing by the pedagogical staff for every child necessary for speech development and harmonious development of a child’s personality. The requirements for the presentation of speech material are formulated and described. The features of motivating children to language development are described, that takes place during different forms of work within a pre-school institution, as well as at home, when parents work with the children following individual recommendations of the typhlopedagogue . The article also describes how teachers should work with the parents, which is mainly focused on explaining the parents the importance of high level of speech development for future education of their children at school and giving advices on how they should work with the children at home in order to consolidate the knowledge and skills obtained in the kindergarten.
речевая готовность к обучению в школе