У статті розглядається актуальна проблема сучасної сурдопедагогіки – проблема оволодіння діалогічним мовленням учнями з порушенням слуху молодших класів. Значимість досліджуваної проблеми зумовлена тим, що відповідно до Кодексу про освіту Республіки Білорусь, основною метою спеціальної освіти виступає максимальна соціалізація осіб з особливостями психофізичного розвитку у різних сферах життєдіяльності. Головним засобом соціалізації дітей з порушенням слуху є розвиток усного мовлення. Особлива увага надається оволодінню дітьми з порушенням слуху саме діалогічним мовленням, тому що воно є найбільш соціально значимим для дітей. Коротко представлені результати дослідження особливостей діалогічного мовлення слабочуючих молодших школярів, а також аналіз навчальних планів та навчальних програм спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей з порушенням слуху. Детально обгрунтовано необхідність розробки диференційованої методики формування діалогічного мовлення слабочуючих молодших школярів на індивідуальних заняттях. Представлено опис розробленої диференційованої методики формування діалогічного мовлення слабочуючих молодших школярів на індивідуальних корекційних заняттях з розвитку усного мовлення та слухового сприймання.
В статье рассматривается актуальная проблема современной сурдопедагогики – проблема овладения диалогической речью учащимися с нарушением слуха младших классов. Значимость исследуемой проблемы обусловлена тем, что в соответствии с Кодексом об образовании Республики Беларусь, основной целью специального образования выступает максимальная социализация лиц с особенностями психофизического развития в разных сферах жизнедеятельности. Главным средством социализации детей с нарушением слуха является развитие устной речи. Особое внимание придается овладению детьми с нарушением слуха именно диалогической речью, т.к. она является наиболее социально значимой для детей. Кратко представлены результаты исследования особенностей диалогической речи слабослышащих младших школьников, а также анализ учебных планов и учебных программ специальных общеобразовательных школ для детей с нарушением слуха. Детально обоснована необходимость разработки дифференцированной методики формирования диалогической речи слабослышащих младших школьников на индивидуальных занятиях. Представлено описание разработанной дифференцированной методики формирования диалогической речи слабослышащих младших школьников на индивидуальных коррекционных занятиях по развитию устной речи и слухового восприятия.
The article deals with the actual problem of modern deaf-and-dumb pedagogy - the problem of mastering dialogic speech by junior students with hearing impairments. The significance of the research problem is determined by the fact that, in accordance with the Education Code of the Republic of Belarus, the main goal of special education is to provide maximum socialization for individuals with special needs in different spheres of life. The main means of socialization of children with hearing loss is the development of oral speech. Special attention is given to mastering dialogic speech by children with hearing loss, because it is the most socially important for children. The research results of peculiarities of hard-of-hearing junior students’ dialogic speech are summarized, as well as the analysis of curricula and training programs of special schools for children with hearing impairments. The necessity of developing differentiated methodology of forming of hard-of-hearing junior students’ dialogic speech in individual classes is grounded. The article provides the description of the differentiated methodology of forming of hard-of-hearing junior students’ dialogic speech in individual correctional classes of the oral speech and auditory perception development.
індивідуальні корекційні заняття
поетапний підхід