У статті розглядається проблема присвячена виділенню місця самосвідомості особистості у загальнопсихологічному науковому просторі та в контексті онтогенетичного розвитку особистості на етапі дошкільного дитинства.. Здійснено аналіз забезпечення адекватних умов становлення особистості протягом її онтогенезу, що стоїть в сучасній науці надзвичайно гостро. Визначено різні підходи у вивченні особистості: роботи соціогенетичної спрямованості, які висувають на перший план вивчення особистості в процесі засвоєння нею соціальних норм і ролей; роботи представників персоногенетичного напрямку, що ставлять основною задачею проблему формування «Я», самосвідомість особистості. Зазначено, що у будь-якому випадку позитивна і розвинена самосвідомість допомагає людині у вирішенні складних завдань пристосування до соціуму. Вже на ранніх етапах розвитку дитини особлива увага звертається на процес становлення цього центрального утворення особистості. Визначені основні напрямки удосконалення теоретико-методологічного дослідження системи самосвідомості. Визначено її структуру, генезу та умови формування в старшому дошкільному віці.
В статье рассматривается проблема определения места самосознания личности в общепсихологическом научном пространстве и в контексте онтогенетического развития личности на этапе дошкольного детства. Осуществлѐн анализ обеспечения надлежащих условий для онтогенеза формирования личности, который в современной науки является чрезвычайно острым. Определенно различные подходы в изучении личности: работы социогенетического направления, которые выносят на первый план исследования личности в процессе освоения нею социальных норм и ролей; работы представителей персоногенетического направления, которые основной зададей выделяют проблему формирования «Я» концепции, самосознания личности.
The article is devoted a location consciousness of personality in hsychological scientific space and in the context of ontogenetic development of personality on the stage of preschool childhood. The problem of adequate conditions support of making up of personality during the ontogenesis in modern science is extremely burning. There are different approaches in the study of personality : the works of sociogenetic orientation highlight the study of personality in the process of social norms and roles mastering; the representatives of the personogenetic trend set the problem of the formation of " I", self-consciousness of the individual as the main task. In any case, positive and well-developed self-consciousness helps people to solve complex problems of adjustment to society. In the early stages of child development, special attention is paid to the process of the formation of the central personality. To solve the problems of our investigation we have in the first place to analyze its nature and genesis. Theoretical and methodological study of consciousness system. Determination of the structure, genesis and forming terms in senior preschool age .