У статті розглядаються питання застосування репродуктивного методу навчання на уроках літературного читання у роботі з розумово відсталими учнями з метою корекції порушень психофізичного розвитку і оволодіння змістом навчального матеріалу. Проаналізовано науково-методичну літературу з теми дослідження, у якій доведено значення методів навчання та особливості застосування їх на уроках з метою свідомого засвоєння учнями навчального матеріалу. Здійснено аналіз особливостей розуміння учителями ролі репродуктивного методу в процесі роботи розумово відсталих школярів з творами художньої літератури на уроках літературного читання. Зокрема виявлено, що учителі не приділяють належної уваги застосуванню на уроках літературного читання репродуктивного методу навчання, використовуючи лише окремі його прийоми. Найгірші справи з вивченням біографії будь-якого письменника, яка вивчається формально, про що свідчать опитування учителів і школярів. На основі отриманих даних констатувального етапу експерименту доведено, що учні не орієнтуються як у біографії письменників, та і у змісті їхніх творів, що вивчають у школі. Обґрунтовано необхідність застосування на уроках літературного читання тих прийомів репродуктивного методу, які забезпечують корекцію притаманних розумово відсталим учням психофізичних порушень, засвоєння змісту читаного матеріалу та усвідомлення його смислу, оскільки не всі прийоми репродуктивного методу доступні опануванню даною категорією школярів.
В статье рассматриваются вопросы использования на уроках литературного чтения репродуктивного метода обучения в работе с умственно отсталыми учениками с целью коррекции нарушений психофизического развития и овладения содержанием учебного материала. Проанализировано научно-методическую литературу по теме исследования, в которой доказано значение методов обучения и особенности использования их на уроках с целью сознательного усвоения учениками учебного материала. Осуществлен анализ особенностей понимания учителями роли репродуктивного метода в процессе работы умственно отсталых школьников с произведениями художественной литературы на уроках литературного чтения. В частности выявлено, что учителя не уделяют достаточного внимания использованию на уроках литературного чтения репродуктивного метода обучения, используя только отдельные его приемы. Очень плохо обстоят дела с изучением биографии любого писателя, которая изучается формально, о чем свидетельствуют опросы учителей и школьников. На основе полученных данных констатирующего этапа исследования доказано, что школьники не ориентируются как в биографии писателей, так и в содержании их произведений, изучаемых в школе. Обосновано необходимость использования на уроках литературного чтения тех приемов репродуктивного метода, которые обеспечивают коррекцию присущих умственно отсталым ученикам психофизических нарушений, усвоение содержания читанного материала и осознание его смысла, поскольку не все приемы репродуктивного метода доступны овладению данной категорией учащихся.
The article deals with the using reproductive teaching method at the lessons of literary reading in working with the mentally retarded students in order to correct of disorders of psychophysical development as well as the acquirement of the content of learning material. The scientific and methodological literatures on the topic of research are analyzed, in which the value of proven teaching methods and peculiarities of their using at the lessons for the purpose of students’ conscious learning of teaching material. The features of teachers’ understanding the role of reproductive method in the working of the mentally retarded students with the fiction at the lessons of literary reading are analyzed. In particular the author revealed that the teachers do not pay enough attention to reproductive teaching method at the lessons of literary reading, using only some of its techniques. Learning the writer’s biography is partial and quite formally, that is evidence of surveys of teachers and students. Based on the findings of ascertaining phase of the research it is proved that students do not know the writers’ biographies of and their works of literature. Necessity of using reproductive method at the lessons of literary reading that provides the correction psychophysical disorders of the mentally retarded students as well as learning material and comprehension of its meaning is defined, whereas not all techniques of reproductive method are available to learning of the mentally retarded students.