У статті розглядається проблема мовленнєвої активності, як ядерного компоненту мовленнєвої діяльності дітей з аутистичними розладами. Зазначено, що мовленнєві розлади при аутизмі значно варіюють за ступенем тяжкості і за своїми проявами: від майже зовсім втраченого мовлення, мутизму, до здатності використовувати у спілкуванні самостійне «доросле», нерідко літературне мовлення. Виділені основні порушення мовленнєвого розвитку у дітей з аутистичними проявами, а також наведені варіанти мовленнєвого розвитку аутичних дітей, спираючись на дослідження різних авторів. Зроблені висновки стосовно мовленнєвого розвитку дітей з аутизмом. Зазначено, що успішність оволодіння мовленнєвою діяльністю неможливе без мовленнєвої активності. Поняття «мовленнєва активність» розглянуте у таких взаємопов'язаних аспектах, які залежать від ступеня оволодіння мовленням і від способів його вживання: з одного боку, це властивість особистості, що виявляється в здатності висловлюватися і сприймати мовлення іншого суб'єкта мовленнєвої комунікації, з іншого - якісно-кількісна характеристика мовленнєвої діяльності. Здійснений аналіз термінів «комунікативно-мовленнєва активність» і «активне мовлення», що використовуються у літературі поряд з поняттям мовленнєва активність. Указані чинники та прояви мовленнєвої активності, що прослідковуються у мовленні аутичних дітей.
В статье рассматривается проблема речевой активности, как ядерного компонента речевой деятельности детей с аутистичными расстройствами. Отмечено, что речевые расстройства при аутизме значительно варьируют по степени тяжести и по своим проявлениям: от почти полностью утраченной речи, мутизма, к способности использовать в общении самостоятельную «взрослую», нередко литературную речь. Выделены основные нарушения речевого развития у детей с аутистическими проявлениями, а также приведены варианты речевого развития аутичных детей, опираясь на исследования разных авторов. Сделаны выводы относительно речевого развития детей с аутизмом. Отмечено, что успешность овладения речевой деятельностью невозможна без речевой активности. Понятие «речевая активность» рассмотрено в следующих взаимосвязанных аспектах, которые зависят от степени овладения речью и от способов ее применения: с одной стороны, это свойство личности, проявляющееся в способности высказываться и воспринимать речь другого субъекта речевой коммуникации, с другой - качественно-количественная характеристика речевой деятельности . Проведен анализ терминов «коммуникативно- речевая активность» и «активная речь», используемых в литературе наряду с понятием речевая активность. Указаны факторы и проявления речевой активности, которые прослеживаются в речи аутичных детей .
In the article the problem of speech activity is studied as a core component of speech work of children with autistic disorders. It is mentioned that speech disorders in the presence of autism differ significantly in the level of severity and in its manifestations: starting from almost complete loss of speech, mutism, to the ability to use an independent, 'adult' and even literary language/speech in communication. The basic abnormalities of speech development of children with autistic manifestations are singled out and the variants/ways of speech development for autistic children are presented based on researches of different authors. Conclusions regarding speech development of the children with autism are made up. It is mentioned that successful acquirement of speech work is impossible without speech activity. The notion of 'speech activity' is studied in such interrelated aspects which depend on the level of speech acquirement and on the ways of its usage: on one hand, it is a feature of personality which becomes apparent in the ability to express oneself and to perceive the speech of other subjects of speech communication; on the other hand, it is a qualitative and quantitative feature of speech work. The analysis of the notions 'communicative speech activity' and 'active speech' as such ones which are used in the studies alongside the notion 'speech activity' has been carried out. The factors and manifestations of speech activity, which are traced in a speech of autistic children, are poited out.