Стаття присвячена науковій творчості відомого дефектолога радянського періоду становлення сурдопедагогіки як науки та практики спеціального навчання дітей з певними вадами, зокрема, з порушеннями слухової функції. Його творчий шлях починався з власної практики як лікаря-психопатолога і включав обов’язки керівника різних ланок галузі освіти. Осягаючи основи для становлення системи спеціальної освіти дітей, що мають певні вади психічного розвитку, Азбукін Д.І. здобув науковий ступінь доктора педагогічних наук і звання професора. Плідні наукові дослідження з різних актуальних проблем науки – дефектології розширювали творчу працю науковця-лектора, викладача. Азбукін Д.І. визнаний як один з організаторів дефектологічної освіти і був носієм звання заслуженого діяча освіти. Ім’я Азбукіна Д.І. не може бути забутим, а його діяльність повинна бути пошанована продовжувачами справи тієї плеяди організаторів дефектологічної освіти, що діяли в часи минулого століття і в Україні (Володимирський А.В., Соколянський І.П., Гуслистий П.Г., Краєвський Р.Г., Грищенко М.М., Єременко І.Г. та інші). Історія дефектології зберігає і інтуїтивні знахідки пошукувачів шляху корекції та реабілітації аномальних дітей. Сучасні підходи до розв’язання завдання інтеграції дітей з особливими потребами в суспільство демонструють трансформацію термінів, якими користувалися дефектологи, але це не принижує досвіду попередників.
Статья посвящена научному творчеству известного дефектолога советского периода возникновения сурдопедагогики как науки и практики специального обучения детей с определенными недостатками, в частности, с нарушениями слуховой функции. Его творческий путь начинался из собственной практики как врача-психопатола и включал обязанности руководителя различных звеньев области образования. Постигая основы для становления системы специального образования детей, имеющих определенные недостатки психического развития, Азбукин Д.И. получил степень доктора педагогических наук и звание профессора. Плодотворные научные исследования по различным актуальным проблемам науки - дефектологии расширяли творческий труд ученого - лектора, преподавателя. Азбукин Д.И. признан как один из организаторов дефектологической образования и был носителем звания заслуженного деятеля образования . Имя Азбукин Д.И. не может быть забытым, а его деятельность должна быть уважаема продолжателями дела той плеяды организаторов дефектологического образования, действовавших во времена прошлого века и в Украине ( Владимирский А.В., Соколянский И.П., Гуслистый П.Г., Краевский Г. Г., Грищенко Н.Н., Еременко И. и др.). История дефектологии сохраняет и интуитивные находки соискателей пути коррекции и реабилитации аномальных детей. Современные подходы к решению задачи интеграции детей с особыми потребностями в общество демонстрируют трансформацию терминов, которыми пользовались дефектологи, но это не унижает опыта предшественников.
The article is devoted to the scientific work of renowned pathologists Soviet period to Surdo-Pedagogy as a science and practice of special education for children with certain disabilities, particularly with impaired hearing function . His career began with his own practice as a physician and included psychopathologist as head of various stages of education. Comprehending the basis for the development of special education children with certain disabilities mental development, Azbukin DI received the degree of Doctor of Pedagogical Sciences and professor. Fruitful research on various topical issues of science - defectology expanded creative labor scholar - lecturer, teacher. Azbukin DI recognized as one of the organizers of education and mental retardation was the bearer of the title of Honored Worker of Education. Name Azbukina DI not be forgotten , and his work should be honored continuation of the galaxy organizers retardation of Education , acting during the last century in Ukraine (Vladimir A., Sokolyansky IP, Huslystyy PG, R. Krajewski G., Gryschenko M., Eremenko IG and others). History defectology stores and intuitive findings seekers path correction and rehabilitation of abnormal children. Current approaches to solving the challenge of integrating children with disabilities into society demonstrate the transformation of the terms used by pathologists , but this does not detract from the experience of predecessors.