У статті розглядаються основні наукові доробки академіка В.І. Бондаря та представників його наукової школи, щодо психолого-педагогічних проблем трудового навчання і виховання учнів з інтелектуальними вадами. Ученими доведено необхідність орієнтації у процесі навчання на ефективне використання збережених систем і функцій, здатних взяти на себе компенсаторно-корекційне навантаження та забезпечити цілеспрямований розвиток психічних процесів. Також показано, що ці важливі теоретико-методологічні позиції було реалізовано у державних освітніх стандартах. Охарактеризовано фундаментальні дослідження історико-педагогічного спрямування, присвячені становленню і розвитку спеціальної освіти розумово-відсталих учнів, ідей раннього розвитку та вільного виховання дітей з обмеженими розумовими можливостями у педагогічній спадщині М. Монтесорі, системи підготовки дефектологічних кадрів для закладів спеціальної освіти, історичного розвитку корекційного навчання учнів допоміжних закладів освіти, системи післядипломної педагогічної освіти дефектологів в Україні. Обґрунтовано і показано їх значення для теорії дефектологічної науки та практики спеціальної школи. Виявлено тенденції розвитку наукових досліджень наукової школи та їх значення у процесі вдосконалення підготовки фахівців корекційної освіти.
В статье рассматриваются основные научные труды академика В.И. Бондаря и представителей его научной школы с психолого-педагогических проблем трудового обучения и воспитания учащихся с интеллектуальными нарушениями. Учеными доказана необходимость ориентации в процессе обучения на эффективное использование сохраненных систем и функций, способных взять на себя компенсаторно-коррекционные нагрузки и обеспечить целенаправленное развитие психических процессов. Также показано, что эти важные теоретико-методологические позиции были реализованы в государственных образовательных стандартах. Охарактеризованы фундаментальные исследования историко-педагогического направления, посвященные становлению и развитию специального образования умственно-отсталых учеников, идей раннего развития и свободного воспитания детей с ограниченными умственными возможностями в педагогическом наследии М. Монтессори, системы подготовки дефектологических кадров для учреждений специального образования, исторического развития коррекционного обучения учащихся вспомогательных заведений, системы последипломного педагогического образования дефектологов в Украине. Обоснованно и показано их значение для теории дефектологической науки и практики специальной школы. Выявлены тенденции развития научных исследований научной школы и их значение в процессе совершенствования подготовки специалистов коррекционного образования.
According to the article the main scientific work of Doctor V.I. Bondar and his followers in respect of psychological and educational problems of training and education of students with intellectual disabilities was researched. Scientists have proven the necessity to orientate at the effective use of stored functions and systems during training, capable of taking compensatory and corrective load and provide a focused development on mental processes. It is also shown that these important theoretical and methodological positions have been implemented in the state educational standards. It is characterized the fundamental research of historical and pedagogical direction, dedicated to the establishment and development of special education of mentally retarded students of early development of ideas and the free education of children with intellectual disabilities in the pedagogical legacy of M. Montessori, the systems of training of staff for mental retardation institutions of special education, the historical development of correctional education students supporting institutions of Postgraduate Education pathologists in Ukraine.