У статті представлена спроба розкрити проблему розвитку монологічного мовлення розумово відсталих учнів у спеціальній літературі. Представлений скорочений аналіз дідактіко-методічної і спеціальної літератури, з пороблеми розвитку монологічного мовлення в учнів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів, що дає можливість визначити місце і значення розвитку монологічного мовлення у формуванні соціально-активної особистості. Розкрито особливості мовленнєвого розвитку розумово відсталих учнів та визначені труднощі, які виникають у розумово відсталих учнів під час формування монологічного мовлення. Висвітлено теоретичні положення, дидактичні принципи, методи, прийоми, засоби необхідні для обґрунтування змісту і структури навчання розумово відсталих учнів української мови. Проведений теоретичний аналіз спрямований на ефективне керівництво процесом оволодіння учнями мовними знаннями, мовленнєвими вміннями й навичками з подальшим їх застосуванням у повсякденному житті та різних комунікативно-мовленнєвих ситуаціях. Представлено та обґрунтовано методичні умови, які можуть бути використані для розвитку монологічного мовлення учнів на уроках української мови. Визначено шляхи розвитку та вдосконалення монологічного мовлення у розумово відсталих учнів основної школи під час вивчення української мови.
В данной статье представлена попытка раскрыть проблему развития монологической речи умственно отсталых учащихся в специальной литературе. Представленный сокращенный анализ дидактико- методической и специальной литературы касающейся проблемы развития монологической речи у учащихся специальных общеобразовательных учебных заведений, что дает возможность определить место и значение развития монологической речи в формировании социально-активной личности. Раскрыты особенности речевого развития умственно отсталых учащихся и определены трудности, возникающие у умственно отсталых учащихся при формировании монологической речи. Освещены теоретические положения, дидактические принципы, методы, приемы, средства необходимые для обоснования содержания и структуры обучения умственно отсталых учащихся украинского языка. Проведенный теоретический анализ направлен на эффективное управление процессом овладения учащимися языковыми знаниями , речевыми умениями и навыками с последующим их применением в повседневной жизни и различных коммуникативно-речевых ситуациях. Представлены и обоснованы методические условия, которые могут быть использованы для развития монологической речи учащихся на уроках украинского языка. Определены пути развития и усовершенствования монологической речи у умственно отсталых учащихся основной школы при изучении украинского языка.
The paper presents an attempt to reveal the problem of monologic speech of mentally retarded students in the literature. The present analysis of short didaktiko metodichnoyi and literature, with poroblem of monologic speech to students of specialized secondary schools , which makes it possible to determine the place and importance of monologic speech in the formation of socially active individuals. The features of the speech of mentally retarded pupils identified difficulties that arise in mentally retarded students during the formation of monologue speech. Deals with theoretical concepts , didactic principles, methods , techniques , tools necessary to substantiate the content and structure of teaching mentally retarded students of ukrainian language. The theoretical analysis aimed at effective management of the process of language acquisition by students of knowledge, skills and verbal skills and their subsequent use in everyday life and in different communicative speech situations. Presented and explained methodological conditions that can be used for the development of monologic speech of students in ukrainian language lessons. The paths of development and improvement of monologic speech in mentally retarded secondary school pupils in the Ukrainian language . The paper presents an attempt to reveal the problem of monologic speech of mentally retarded students in the literature. The present analysis of short - didaktiko metodichnoyi and literature, with poroblemy of monologic speech to students of specialized secondary schools , which makes it possible to determine the place and importance of monologic speech in the formation of socially active individuals. The features of the speech of mentally retarded pupils identified difficulties that arise in mentally retarded students during the formation of monologue speech. Deals with theoretical concepts , didactic principles, methods , techniques , tools necessary to substantiate the content and structure of teaching mentally retarded students of ukrainian language. The theoretical analysis aimed at effective management of the process of language acquisition by students of knowledge, skills and verbal skills and their subsequent use in everyday life and in different communicative speech situations. Presented and explained methodological conditions that can be used for the development of monologic speech of students in ukrainian language lessons. The paths of development and improvement of monologic speech in mentally retarded secondary school pupils in the ukrainian language.