Короткий опис(реферат):
В статті, у світлі сучасних тенденцій розвитку вищої школи, – підписання Педагогічної Конституції Європи, що слугуватиме входженню української молоді до європейського науково-гуманітарного та культурного простору, акцентується питання оновлення системи іншомовної освіти в умовах університетської педагогічної підготовки майбутніх педагогічних кадрів, розглядається актуальність формування професійно орієнтованого навчального середовища в умовах університету, що сприятиме зовнішній академічній мобільності студентів.
Автором аналізується і оцінюється виокремлена проблема з огляду на сучасні наукові доробки в цьому напрямку українських та зарубіжних дослідників, визначаються мовні пріоритети, окреслюється низка проблем у вивченні іноземної мови,формуванні професійно орієнтованого навчального середовища в умовах університету,
Підкреслюється значущість прийняття Педагогічної Конституції Європи (Німеччина, 2013), яка за мету ставить підготовку нового вчителя для об′єднаної Європи третього тисячоліття та визначає роль сучасного учителя в ній, де володіння іноземними мовами визначається одним із професійних та загальнокультурних компонентів становлення майбутнього педагога і передбачає інтенсифікацію мовних стратегій. У звязку з цим аналізуються дані опитування студентів університетів України, Росії, Польщі та Казахстану щодо володіння іноземними мовами.
Розглядаються сучасні тенденції змін університетстької освіти у площині формування професійно орієнтованого навчального середовища в умовах університету. Презентується динаміка професійної підготовки майбутніх педагогів шляхом формування професійно орієнтованого навчального середовища в умовах університету.
Ключові слова: Педагогічна Конституція Європи, майбутні педагоги, іншомовна освіта, іноземні мови, професійно орієнтоване навчальне середовище, університет.
Петько Людмила Васильевна. Актуальность формирования профессионально ориентированной учебной среды в условиях университета.
В статье, в соответствии современным тенденциям развития высшей школы, – подписания Педагогической Конституции Европы, способствующей вхождению украинской молодёжи в европейское научно-гуманитарное и культурное пространство, рассматривается вопрос обновления системы иноязычного образования в условиях университетской педагогической подготовки педагогических кадров, раскрывается актуальность формирования профессионально ориентированной учебной среды в условиях университета, что будет содействовать внешней академической мобильности студентов.
Автором анализируется и оценивается указанная проблема с точки зрения современных научных изысканий украинских и зарубежных учёных в этом направлении, определяются языковые приоритеты, описывается ряд проблем в обучении иностранному языку, формировании профессионально ориентированной обучающей среды в условиях университета.
Подчёркивается значимость принятой Педагогической Конституции Европы (Германия, 2013), которая одной из главных целей рассматривает подготовку нового учителя для объединённой Европы третьего тысячелетия, где знание иностранных языков определяется одним из профессиональных и общекультурных компонентов становления будущего педагога, что требует uнтенсификации языковых стратегий. В связи с этим, анализируются данные опроса студентов университетов Украины, Польши, Росии, Казахстана в ракурсе владения иностранными языками.
Рассматриваются современные тенденции изменений университетского образования в плоскости формирования профессионально ориентированной обучающей среды в условиях университета.
Описывается динамика профессиональной подготовки будущих педагогов путём формирвоания профессионально ориентированной обучающей среды в условиях университета.
Ключевые слова: Педагогическая Конституция Европы, будущие педагоги, иноязычное образовaние, иностранные языки, профессионально ориентированная учебная среда, университет
Pet’ko Ludmyla. Actuality of forming of the professionally oriented educational environment in the conditions of university.
The article is devoted to the modern tendencies of the higher school development – the signing of the Pedagogical Constitution of Europe that will serve to be included of Ukrainian youth in European scientific, humanitarian and cultural space, accented a problem of the renewal of foreign language education of the future teachers’ in the Pedagogical University. The article focuses on forming of the professionally oriented educational environment in the conditions of university. This will assist external academic mobility of students.
The author analyses and estimates the indicated problem from point of modern scientific researches in this direction of the Ukrainian and foreign scientists, shows linguistic priorities, describes the problems in foreign language teaching, and forming of the professionally oriented teaching environment in the conditions of university.
The author stresses that the most important point is accepted Pedagogical Constitution of Europe (Germany, 2013) which examines preparation of new teacher as one of primary aims for incorporated Europe of the third millennium, where knowledge of the foreign languages is determined like one of the professional and cultural components of becoming of future teacher, what requires intensification of linguistic strategies. In this direction, information of questioning of students of Ukrainian, Polish, Russian and Kazakh universities in the field of foreign languages knowledge is analyzed,
The modern tendencies of changes of university education in the way of forming of the professionally oriented teaching environment in the conditions of university are considered.
The dynamics of professional preparation of future teachers in the way of forming of the professionally oriented teaching environment in the conditions of university are described
Key words: Pedagogical Constitution of Europe, future teachers, foreign language education, foreign languages, professionally oriented educational environment, university.
Суть розробки, основні результати:
Андрущенко, 2012 – Андрущенко В. Університетська освіта: тенденції змін // Віктор Андрущенко // Вища освіта України: теорет. та наук.-метод.часоп. / засн. МОН України, НАПН України, Інститут вищої освіти АПН України, вид-во «Педагогічна пресса» ; гол. ред. В.П.Андрущенко. – Київ : «Педагогічна пресса», 2012. – № 2. – С. 5–15.
Бігич, 2004 – Бігич О.Б. Методична освіта майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи : монографія / О.Б.Бігич. – К. : Вид.центр КНЛУ, 2004. – 278 с.
Драйден Г., Вос Дж., 2011 – Драйден Г., Вос Дж. Революція в навчанні: пер. з англ. Мирослава Товкало / Гордон Драйден, Джанетт Вос. – Львів : Літопис, 2011. – 544 с.
Кузнєцова, 2003 – Кузнєцова Олена Юріївна. Розвиток мовної освіти у середніх і вищих навчальних закладах Великої Британії другої половини ХХ ст. : дис. … д-ра пед.н. : 13.00.01 / Кузнєцова Олена Юріївна. – Харків, 2003.
Левенчук, 2011 – Левенчук Инна Борисовна. Культурологическая направленность языковой подготовки в системе международного образования : дис. … канд.пед. наук : 13.00.01 / Левенчук, Инна Борисовна. – Пермь, 2011. – 214 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступа : http://www.dissercat.com/content/kulturologicheskaya-napravlennost-yazykovoi-podgotovki-v-sisteme-mezhdunarodnogo-obrazovaniy
Національна стратегія, 2011 – Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 / Директор школи, ліцею, гімназії : наук.-практ. журн. / засн. М-во освіти і науки України ; голов. ред. О.І. Виговська. – К., 2011 – № 6. – С. 25–44.
Педагогічна…, 2013 – Педагогічна Конституція Європи (2013 р.) [Електронний ресурс]. – Режим доступа : http://www.arpue.org/index.php/ru/hlavnaia/104-pedagogicheskaya-konstitutsiya-evropy/141-pedahohichna-konstytutsiia-yevropy-1
Пивоварова, 2007 – Пивоварова О. Організаційно-педагогічні особливості професійної підготовки фахівців у ВНЗ США/ О. Пивоварова // Освіта та управління. – 2007. – Т.10. – №1. – С. 121–128.
Примірне положення, 2013 – Примірне положення про академічну мобільність студентів вищих навчальних закладів України / Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.05.2013 № 635 [Електронний ресурс]. – Режим доступа :
http://guonkh.gov.ua/normative/nakazi_monu/5129.html
Про вищу…, 2014 – Про вищу освіту / Проект Закону України, 2014 р. (нова редакція) [Електронний ресурс]. – Режим доступа :
http://www.edc.org.ua/ua/law_initiative/39_Proekt_Zakonu_Ukrainy_%22Pro_vyshchu_osvitu%22_%28nova_redakciya%29
Про освіту, 1991 – Про освіту / Закон України від 04.06.1991 р. (зі змінами) [Електронний варіант]. – Режим доступа : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
Скубашевська О., 2010 – Скубашевська Ольга. Філософія інноваційного розвитку освіти інформаційного суспільства (світоглядно-філософський аналіз) : монографія / Ольга Скубашевська. – К. : Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2010. – 315 с.
Скубашевська Т., 2005 – Скубашевська Тетяна Станіславівна. Мовні стратегії у формуванні міжкультурного діалогу в європейському просторі (соціально-філософський аналіз) : дис. … канд.філос. наук : 09.00.10 / Скубашевська Тетяна Станіславівна. – К., 2005. – 168 с.
Студенти, 2011 – Студенти. Образ майбутнього: Міжнародне дослідження 2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступа : http://institute.gorshenin.ua/media/uploads/102/00/dba87fa10733.pdf
Уроки французької…, 2012 – Уроки французької для українських студенті. Опубліковано: Сб, 07/04/2012 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://kpi.ua/12-03-19
Хоменко, 2012 – Хоменко О. Іншомовна підготовка як невід'ємний складник вищої освіти в умовах глобалізації та інформатизації суспільства / Олександр Хоменко // Вища освіта України: теорет. та наук.-метод.часоп. /засн. МОН України, НАПН України, Інститут вищої освіти АПН України, вид-во «Педагогічна пресса» ; гол. ред. В.П.Андрущенко. – Киiв : «Педагогічна пресса», 2012. – № 2. – С. 55–61.
Language – Language Rich Europe [Web site]. – Access mode:
http://www.language-rich.eu/home/research/methodology.html
REFERENCES
Andrushchenko, 2012 – Andrushchenko V. Universytetska osvita: tendentsii zmin // Viktor Andrushchenko // Vyshcha osvita Ukrainy: teoret. ta nauk.-metod.chasop. / zasn. MON Ukrainy, NAPN Ukrainy, Instytut vyshchoi osvity APN Ukrainy, vyd-vo «Pedahohichna pressa» ; hol. red. V.P.Andrushchenko. – Kyiv : «Pedahohichna pressa», 2012. – № 2. – S. 5–15.
Bihych, 2004 – Bihych O.B. Metodychna osvita maibutnoho vchytelia inozemnoi movy pochatkovoi shkoly : monohrafiia / O.B.Bihych. – K. : Vyd.tsentr KNLU, 2004. – 278 s.
Draiden H., Vos Dzh., 2011 – Draiden H., Vos Dzh. Revoliutsiia v navchanni: per. z anhl. Myroslava Tovkalo / Hordon Draiden, Dzhanett Vos. – Lviv : Litopys, 2011. – 544 s.
Kuznietsova, 2003 – Kuznietsova Olena Yuriivna. Rozvytok movnoi osvity u serednikh i vyshchykh navchalnykh zakladakh Velykoi Brytanii druhoi polovyny ХХ st. : dys. … d-ra ped.n. : 13.00.01 / Kuznietsova Olena Yuriivna. – Kharkiv, 2003.
Levenchuk, 2011 – Levenchuk Іnna Borіsovna. Kulturolohіcheskaia napravlennost yazуkovoi podhotovky v systeme mezhdunarodnoho obrazovania : dіs. … kand.ped. nauk : 13.00.01 / Levenchuk, Іnna Borіsovna. – Perm, 2011. – 214 s. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupa : http://www.dissercat.com/content/kulturologicheskaya-napravlennost-yazykovoi-podgotovki-v-sisteme-mezhdunarodnogo-obrazovaniy
Natsionalna stratehiia, 2011 – Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na 2012–2021 / Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii : nauk.-prakt. zhurn. / zasn. M-vo osvity i nauky Ukrainy ; holov. red. O.I. Vyhovska. – K., 2011 – № 6. – S. 25–44.
Pedahohichna…, 2013 – Pedahohichna Konstytutsiia Yevropy (2013 r.) [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupa : http://www.arpue.org/index.php/ru/hlavnaia/104-pedagogicheskaya-konstitutsiya-evropy/141-pedahohichna-konstytutsiia-yevropy-1
Pyvovarova, 2007 – Pyvovarova O. Orhanizatsiino-pedahohichni osoblyvosti profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv u VNZ SShA/ O. Pyvovarova // Osvita ta upravlinnia. – 2007. – T.10. – №1. – S. 121–128.
Prymirne polozhennia, 2013 – Prymirne polozhennia pro akademichnu mobilnist studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy / Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 29.05.2013 № 635 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupa :
http://guonkh.gov.ua/normative/nakazi_monu/5129.html
Pro vyshchu…, 2014 – Pro vyshchu osvitu / Proekt Zakonu Ukrainy, 2014 r. (nova redaktsiia) [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupa :
http://www.edc.org.ua/ua/law_initiative/39_Proekt_Zakonu_Ukrainy_%22Pro_vyshchu_osvitu%22_%28nova_redakciya%29
Pro osvitu, 1991 – Pro osvitu / Zakon Ukrainy vid 04.06.1991 r. (zi zminamy) [Elektronnyi variant]. – Rezhym dostupa : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
Skubashevska O., 2010 – Skubashevska Olha. Filosofiia innovatsiinoho rozvytku osvity informatsiinoho suspilstva (svitohliadno-filosofskyi analiz) : monohrafiia / Olha Skubashevska. – K. : Vyd-vo NPU imeni M.P.Drahomanova, 2010. – 315 s.
Skubashevska T., 2005 – Skubashevska Tetiana Stanislavivna. Movni stratehii u formuvanni mizhkulturnoho dialohu v yevropeiskomu prostori (sotsialno-filosofskyi analiz) : dys. … kand.filos. nauk : 09.00.10 / Skubashevska Tetiana Stanislavivna. – K., 2005. – 168 s.
Studenty, 2011 – Studenty. Obraz maibutnoho: Mizhnarodne doslidzhennia 2011 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupa : http://institute.gorshenin.ua/media/uploads/102/00/dba87fa10733.pdf
Uroky frantsuzkoi…, 2012 – Uroky frantsuzkoi dlia ukrainskykh studentiv. Opublikovano 07/04/2012 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://kpi.ua/12-03-19
Khomenko, 2012 – Khomenko O. Inshomovna pidhotovka yak nevidiemnyi skladnyk vyshchoi osvity v umovakh hlobalizatsii ta informatyzatsii suspilstva / Oleksandr Khomenko // Vyshcha osvita Ukrainy: teoret. ta nauk.-metod.chasop. /zasn. MON Ukrainy, NAPN Ukrainy, Instytut vyshchoi osvity APN Ukrainy, vyd-vo «Pedahohichna pressa» ; hol. red. V.P.Andrushchenko. – Kyiv : «Pedahohichna pressa», 2012. – № 2. – S. 55–61.
Language – Language Rich Europe [Web site]. – Access mode:
http://www.language-rich.eu/home/research/methodology.html