Дисертація присвячена дослідженню проблеми формування математичної культури майбутніх обліковців, аудиторів у вищому навчальному закладі. На основі аналізу філософської, психолого-педагогічної та науково-методичної літератури розкрито сутність, структуру і зміст поняття математична культура, її місце та роль у професійній підготовці студентів;
Розроблена структурно-функціональна модель формування математичної культури в процесі професійної підготовки фахівців обліково-економічного профілю, виявлені та теоретично обґрунтовані педагогічні умови ефективного формування цього особистісного феномену, а також упроваджено відповідне науково-методичне забезпечення в освітню практику ВНЗ. Здійснено експериментальну перевірку ефективності методики реалізації педагогічних умов для формування математичної культури фахівців обліково-економічного профілю в межах розробленої структурно-функціональної моделі.
This research focuses on the problem of forming mathematical culture of future accountants – auditors in a higher educational establishment. Based on the analysis of philosophical, psychological, educational and methodological literature the research reveals the nature, the structure and the content of mathematical culture, its place and role in the training of students.
The structural and functional model of forming mathematical culture in the professional training of the experts of accounting and economic profile has been worked out. Pedagogical conditions of effective formation of this personal phenomenon have been identified and theoretically substantiated. Appropriate scientific and methodological support is also implemented into educational practice of universities. The experimental verification of the effectiveness of methods of implementing pedagogical conditions of mathematical culture of the specialists of accounting and economic profile within the developed structural and functional model has been done.