У дисертації представлено матеріали експериментального вивчення психологічних механізмів саморегуляції поведінки в підлітковому віці, розширено теоретичні та методичні уявлення про особливості розвитку й сутність даного феномену. Визначено провідні психологічні механізми саморегуляції поведінки підлітків: ціннісні орієнтації, рівень домагань, локус контролю, потреба в досягненні успіху, мотивація схвалення, прагнення до самоствердження та визнання. Виявлено критерії та рівні розвитку психологічних механізмів саморегуляції поведінки підлітків. Показано внутріфункціональні зв'язки між вказаними механізмами. Установлено, що домінуючими компонентами саморегуляції поведінки підлітків є ціннісні орієнтації, самоствердження, визнання. Доведена ефективність розробленої системи навчально-виховних заходів, яка включала в себе серії занять (моделювання ситуації, малювання, ігрові імітації, імпровізації, проекції) та психологічні техніки, вправи й прийоми щодо розвитку психологічних механізмів саморегуляції поведінки підлітків.
Диссертационная работа посвящена исследованию особенностей развития психологических механизмов саморегуляции поведения подростков.
В процессе теоретического анализа установлено, что в современной психологии саморегуляция поведения изучается как структурное образование личности, которое представляет собой единство целенаправ-ленных действий, проявляющихся в принятии произвольных решений, самоанализе поступков и ценностном отношении индивида к самому себе. При этом самым высоким показателем развития данного феномена является процесс овладения навыками и привычками нравственного поведения. Доказано, что саморегуляция поведения выступает важным компонентом всех сознательных психических явлений, которые присущи человеку (процессы, состояния, свойства). Выделено, что данное образование есть условием адекватного психического отражения индивидом субъективного мира во взаимосвязи его с объективной реальностью.
The materials of the experimental investigating the psychological systems of the behaviour autoregulation in the growing age are represented in the dissertation. The theoretical and methodical notions about peculiarities of evolution and the essence of this phenomenon are developed in it. The main psychological systems of the juveniles' behaviour autoregulation are defined. They are: value system, achievements level, control locus, necessity in success achievements, approval motivation, self-affirmation and recognition intension. Criteria and development levels of psychological systems of the juveniles' behaviour autoregulation are showed up in the dissertation. The inner-functional links between these system are viewed there. It is appointed that main components of juveniles' behaviour autoregulation are value system, self-affirmation and recognition. The efficiency of the worked out system of training and educational events, which contained series of classes (situation composition, drawing, game imitations, improvisations, projections) and psychological technics, exercises and methods development of psychological systems development of the juveniles' behaviour autoregulation, is proved.