Дисертаційну роботу присвячено дослідженню особливостей емоційного розвитку розумово відсталих молодших школярів залежно від впливу освітнього середовища з різними формами організації навчання; розробці й апробації комплексної програми корекції емоційного розвитку розумово відсталих молодших школярів в експериментальних умовах освітнього середовища. У дисертації охарактеризовані концептуальні підходи до визначення поняття емоційного розвитку та його показників, вікові особливості емоційного розвитку розумово відсталої дитини в молодшому шкільному віці. Визначено вплив структурних компонентів освітнього середовища на емоційний розвиток розумово відсталих молодших. Констатувальне дослідження дозволило з’ясувати особливості змістового та інструментального компонентів емоційного розвитку розумово відсталих молодших школярів залежно від впливу освітнього середовища з різними формами організації навчання. Розроблено комплексну програму корекції порушень емоційного розвитку в експериментальних умовах освітнього середовища, яка включає технології прямого та опосередкованого впливу. Проведення серії індивідуально-групових позакласних корекційно-розвивальних занять та впровадження технології опосередкованого корекційно-розвивального впливу забезпечило розвиток змістового та інструментального компонентів емоційної сфери учнів, що доводить ефективність використання запропонованої програми корекції.
The dissertation is devoted to the features of emotional development of mentally retarded younger pupils, depending on the influence of the educational environment with different forms of learning; to the development and approbation of a comprehensive program of correction of the emotional development of mentally retarded younger pupils in the experimental conditions of the educational environment. Dissertation describes the conceptual approaches to the definition of the emotional development and its indicators and the age characteristics of the emotional development of mentally retarded pupils at primary school age. The influence of the structural components of the educational environment on the emotional development of mentally retarded younger pupils has been identified and the structural-conceptual elements of the educational environment of a rehabilitation center, a boarding school and individual training as factors of emotional development have been analyzed. The specific features of the emotional development of mentally retarded younger pupils depending on the influence of the educational environment with different forms of learning have been revealed. A comprehensive program of correction of violations of emotional development including techniques of direct and indirect influence in the experimental conditions of the educational environment has been worked out. The series of individual and group extracurricular lessons for correction and development and implementation of the technique of the indirect correcting and developing influence has ensured the development of the conceptual and instrumental components of the emotional spheres of the pupils, which proves the effectiveness of the use in the correction program suggested.